Narwiański Park Narodowy obwodnica rowerowa

background image

Narwiański Park Narodowy Obwodnica Rowerowa

Obwodnica Rowerowa liczy 90 km i prowadzi drogami wokół Narwiańskiego Parku Narodowego.
Wykorzystywana jest również przez turystów zmotoryzowanych jako obwodnica turystyczna NPN.
Obwodnica umożliwia zwiedzanie osobliwości przyrody nadnarwiańskiej oraz wielu zabytkowych
miasteczek, w tym: Choroszczy, Tykocina, Kurowa, Waniewa, Suraża i wielu innych.
Obwodnicę Rowerową przecinają piesze szlaki turystyczne, co daje możliwość wyboru różnych
wariantów zwiedzania obszaru NPN. Jest to trasa 2 dniowa.
Wycieczkę rozpoczynamy na Rynku 11 Listopada w Choroszczy, gdzie zwiedzamy zespół
klasztorny, podominikański. W kościele świeżo odrestaurowane freski.
Następnie ulicami: Branickiego, Sieniewicza, Żółtkowską dojedziemy do Pałacu Branickich,
obecnie Muzeum Wnętrz Pałacowych, a dalej do Żółtek.
Przy szosie krajowej Białystok-Warszawa, mijamy pomnik z okresu powstania listopadowego i
budynek dawnej komory celnej. Przekraczamy most na Narwi i skręcamy w prawo. Do Tykocina
jedziemy przez Złotorię, gdzie znajduje się drewniany kościół i murowana plebania z pocz. XX w.
W XIV w. Tutaj u ujścia Supraśli do Narwi wznosił się niegdyś zamek mazowiecki. Wzdłuż drogi
do Tykocina po prawej stronie rozciąga się panorama Doliny Narwi. W Tykocinie zwiedzamy
cmentarz z kaplicą rodziny Glogerów, dawną rezydencję ekonomiczną, obecnie Tykociński Dom
Kultury, pomniki: Orła Białego i S. Czarnieckiego, kościół i klasztory, ruiny zamku, synagogę,
obecnie muzeum.
Z miasta kierujemy się na południe do Jeżewa mijając po lewej grodzi¬sko średniowieczne. Jadąc
dalej przez lasy, docieramy do Starego Jeżewa, gdzie mieszkał Zygmunt Gloger. Za skrzyżowaniem
skręcamy w lewo do Kurowa, gdzie w pałacu z XIX w. mieści się siedziba Zarządu Narwiańskiego
Parku Narodowego.
Tu możemy zatrzymać się na nocleg na polu biwakowym, zwiedzić ekspozycję przyrodniczą,
popływać kajakiem lub łodzią.

Drugiego dnia jedziemy równolegle ze Szlakiem im. Wł. Puchalskiego do Waniewa, dawnego
miasteczka nad Narwią, a następnie przez wieś Jeńki do Płonki Kościelnej. Tu zwiedzamy kościół z
cudownym obrazem Matki Boskiej z XVII w., pomnik króla Jana III Sobieskiego. W Łapach
możemy zatrzymać się na obiad i zwiedzić dwa kościoły. Z Łap jedziemy do Suraża drogą wzdłuż
Narwi, z której roztaczają się malownicze widoki na dolinę rzeki. Surażu zwiedzamy grodzisko
średniowieczne i kościół, a na drugim brzegu Społeczne Muzeum Archeologiczne i przy wyjeździe
z miasta kirkut. Od Suraża jedziemy wschodnią granicą otuliny Narwiańskiego Parku Narodowego,
przez Borowskie-Michały, Turośń Dolną, gdzie skręcamy w lewo do Baciut. Po drodze zwiedzamy
w Dobrowodzie cmentarz średniowieczny, na który zaprowadzi nas Szlak Włókniarzy. Dojeżdżamy
do stacji kolejowej, skręcamy w prawo do wsi, gdzie znajduje się kaplica z XVIII w., za nią punkt
widokowy na dolinę Narwi. Zjeżdżamy stromym stokiem do Zawad, gdzie skręcamy w lewo i w
prawo do Choroszczy. Po drodze mijamy w Zaczerlanach ośrodek „Monaru” i przydrożne krzyże
prawosławne. Dojeżdżamy do szosy Białystok-Kruszewo, którą biegnie zielony,

"Rowerowy Szlak

Światowida".

Zatrzymujemy się przy Pomniku Powstańców 1863 r. Ze wzgórza podziwiamy

panoramę Choroszczy. Miejsce to znajdujące się w obrębie granic miasta Choroszcz, nazywane jest
przez mieszkańców „Szubienicą”. Na wzgórzu wznosi się pomnik upamiętniający stracenie 11
powstańców, wzniesiony w roku 1989 staraniem Towarzystwa Przyjaciół Choroszczy. Tuż obok

background image

bieleją symboliczne krzyże brzozowe. U podnóża, na skarpie widnieje godło powstańcze a
nieopodal miejsce na ognisko. Jako ciekawostkę należy podać, że stając w centralnej części kręgu
ogniskowego należy skierować wzrok w kierunku wierzy kościoła w Choroszczy. Przy dobrej
widoczności zaobserwujemy dokładnie pokrywający się z kopułą świątyni maszt stacji
przekaźnikowej w Krynicach. Zdążając drogą do Choroszczy zamykamy obwodnicę Narwiańskiego
Parku Narodowego.

Document Outline

Narwiański Park Narodowy
Narwiaski Park Narodowy
zal dwie tablice pamiatkowe, Przegrane 2012, Rok 2012, mail 31.05 Narwiański Park Narodowy tablice z
Narwiański Park Narodowy, Dokumenty Textowe, Nauka
Narwiański Park Narodowy, prezentacja
Narwiański Park Narodowy prezentacja
Narwiański Park Narodowy
12 NARWIAŃSKI Park Narodowy
Narwiański Park Narodowy (prezentacja)
Narwiański Park NarodowyTomek Panekl
Park Narodowy Salonga
Slowinski Park Narodowy (prezentacja)
Drawieński Park Narodowy(1)
Gorczański Park Narodowy (prezentacja)