Rozmowa asertywnosc, materiały od Bartosza Wróblewskiego, emocje


Rozmowa
0x01 graphic

0x01 graphic

Asertywność - jak często mówimy "tak" kiedy myślimy "nie"?
0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

Joanna Heidtman - Psycholog i socjolog. Doktor nauk humanistycznych. Trener, konsultant zarządzania, doradca rozwoju osobistego. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Zakładzie Procesów Grupowych w Instytucie Socjologii UJ zajmuje się... więcej  »

0x01 graphic

spotkanie 2001-02-26
spotkanie 2001-03-05
spotkanie 2001-03-12
spotkanie 2001-03-19
spotkanie 2001-03-26

0x01 graphic

0x01 graphic

Moderator: Już o 18.00 rozpoczniemy kolejny czat z psychologiem Joanną Heidtman.

Moderator: Dzisiejszym tematem jest "Asertywność - jak często mówmy "tak" kiedy myślimy "nie"!

Moderator: Zaczynamy

michał21: dlaczego tak często się dzieje że mówimy "tak" myśląc "nie"???

Joanna Heidtman: Nauczono nas w dzieciństwie, ze trzeba być miłym i słuchać starszych ...

maciek: czy asertywnosci mozna sie nauczyc?

Joanna Heidtman: Tak, jak najbardziej.

herta: czy częściej mowimy 'tak''myślac 'nie' osobom spokrewniony???

Joanna Heidtman: Zdecydowanie. Dlatego lepiej zacząć ćwiczenie asertywności od osób, z którymi nie jesteśmy blisko emocjonalnie związani i zależni od ich ocen i opinii.

kora: Jaka jest różnica między asertywnością , a egoizmem?

Joanna Heidtman: Ogromna. Osoba asertwna zawsze dba nie tylko o swoje prawa ale także o prawa innych

michał21: Czy trudno jest nauczyć sie asertywności??/

KlarK: w jaki sposob mozna sie nauczyc asertywnosc?

Joanna Heidtman: Sposobów jest wiele (mam na myśli techniki, treningi, itd.). Zawsze trzeba zacząć od przekonania o własnej wartości.

karotka: witam -trzeba byc milym...i tak cale zycie-idziemy w kieracie?

herta: jak wychwycić granice pomiędzy asertywnością a byciem niemiłym???

Joanna Heidtman: "trzeba być miłym" - spójrzcie na to sformułowanie: to znaczy, ze "trzeba", a nie że chcemy.
Jeśli jesteśmy "mili" kiedy łamane są nasze prawa jako osoby, to jest to nie tylko nieasertywne, ale w końcu doprowadzi do naszej paskudnej frustracji.

marhewa: Czy asertywność może być niebezpieczna?

Anetka: Nie wiem, jak wy, ale ja umiem mówić :nie

kapsik: jeżeli nawet prubujębyć asertywna to potem mam wyrzuty sumienia

Pheno: ale bycie milym ulatwia zycie

Joanna Heidtman: Bycie miłym po to by ułatwić sobie życie, to nic innego jak próba manipulacji otoczeniem. A to dokładne zaprzeczenie asertywności

spagetta: witam! co to jest "asertywnosc"?

maciek: co to jest asertywnosc - definicja

NUDisten: ja tez umiem mowic nie... ale dlaczego od razu nazywac to ASERTYWNOSCIA!

Janka : No właśnie "trzeba być miłym" -życzliwość powinna wynikać z naszego nastawienia do innych ludzi a nie z przymusu.

Joanna Heidtman: Nudisten: dlatego, że jest różnica między egoizmem, dominacją i agresją a asertywnością. Asertywność to mówienie nie z uwzględnieniem potrzeb i uczuć drugiej osoby.

Asertywność to takie postępowanie, które zasadza się na ochronie własnych praw jako indywidualnej osoby, a także praw innych. To umiejętność otwartego wyrażania pozytywnych i negatywnych uczuć i myśli.

Yennefer: wlasnie ze nieulatwia przeciesz czasami to jest niezgodnie z naszym ja .... chyba o to chodzi aby robic tak jak sie czuje no nie?

kamil: czy poczucie własnej wartości jes ściśle związane z asertywnością?

Joanna Heidtman: kamil: Dokładnie tak! Jeśli nie akceptujesz siebie, będzie kłopot z akceptacja innych...

franio: Przecież cały czas manipulujęmy otoczeniem po to by odnieść jak najwięcej korzyści dla siebie

Joanna Heidtman: A co z tego wynika? Jedynie niesmak dla samego siebie, brak prawdziwych więzi miedzy ludźmi, nieumiejętnosc kooperacji

Rozmowa
0x01 graphic

0x01 graphic

Asertywność - jak często mówimy "tak" kiedy myślimy "nie"?
0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

Joanna Heidtman - Psycholog i socjolog. Doktor nauk humanistycznych. Trener, konsultant zarządzania, doradca rozwoju osobistego. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Zakładzie Procesów Grupowych w Instytucie Socjologii UJ zajmuje się... więcej  »

0x01 graphic

spotkanie 2001-02-26
spotkanie 2001-03-05
spotkanie 2001-03-12
spotkanie 2001-03-19
spotkanie 2001-03-26

0x01 graphic

0x01 graphic


missmoon: mam poczucie własnej wartości i jestem życzliwa dla ludzi, ale czuję że takie moje nastawienie przyjmowane jest jako słabośc i wykorzystywane, jak się przed tym bronic?

karotka: a moze otoczenie manipuluje nami? -franio, skoro widzi nasza uleglosc...?

KlarK: Dolacze sie do frania: Po co byc asertywnym?

Joanna Heidtman: Klark: daje ci to poczucie kierowania swoim życiem (bo nie pozwalasz innym manipulować swoim zachowaniem i uczuciami), poczucie niezależności swojej wartości od opinii innych, zdolność do podejmowania ryzyka, i polepszenie relacji z ludźmi...

justyn: a jak ćwiczyć asertywność, nasze postępy w byciu bardziej asertywnym?

herta: klark: zeby inni cie nie wykorzystywali

NUDisten: wlasnie... po co? Inni i tak nie zauwaza naszej asertywnosci... a jezeli tak to zawsze beda sie starali zwietrzyc w tym podstep!

Joanna Heidtman: istotą asertywności jest niestosowanie podstępu: jest tak jak jest i nie staraj się rzeczy ani upiększać ani pogarszać

kamil: klark: no właśnie mi się nie chce

kaska: do klarka trzeba byc asertywnym aby byc modnym asertywność jest w modzie

Joanna Heidtman: tak, asertywność jest "modna", ale myślę, ze to rodzaj postawy na życie, a nie kwestia popularności

kaska: dużo się czyta , pisze , ogląda i rozmawia o asertywności a tak naprawdę niewiele jest ludzi asertywnych

sertywny: Brawo missmoon : dlaczego traktowanie rozmówcy "po partnersku", wyzwala często emocje agresji z drugiej strony

Joanna Heidtman: Przyczyn agresji jest wiele, dla osoby asertywnej istotne jest aby nie dać się wciągnąć w takie emocje i takie stawianie sprawy, które przestaje być merytoryczne, a zaczyna być jedynie emocjonalne

Pheno: Dzisjaj dyskutujemy o asertywnosci, jutro o czyms innym dotyczacym egzystencji.Zastanawiam sie nad tym czy nie lepiej w naszym swiecie zastanowic sie nad tym jak pozostac soba?

Joanna Heidtman: Agresja jest bardzo często prośba o zwrócenie na siebie uwagi. Ale to chyba nie najlepszy sposób.

karotka: mowiac "nie" wtedy kiedy trzeba, zyskujesz szacunek ludzi, nie ich nieufnosc?

kaska: Moja wychowawczyni zadała nam pytanie : Jak zwalczyć asertywnością hamstwo?

Joanna Heidtman: I co wymyśliliście?

elkar: Asertywnosc to wlasnie bycie soba.

missmoon: pheno, po prostu byc sobą nie udawac bez względu na okoliczności, chociaz cos można stracic ale wiele zyskac - wewnetrzną harmonię :)

Joanna Heidtman: Lepiej nie umiałabym tego ująć!

mieras: ale bycie sobą kosztuje lata pracy. Zanim się dowiesz kim jesteś, już masz 90 lat i pora odejść

Joanna Heidtman: Myślę sobie, że asertywność, modna, czy nie, jest rzeczą starą jak świat. Widzieliście kiedyś mistrzów Aikido?
To chyba najlepszy przykład. Już kiedy na Ciebie patrzą, wiesz, że nie próbują Cię przestraszyć, ale, że nie będziesz mógł nimi manipulować ...

kapsik: czy osoba nieśmiała może być asertywna?

herta: mieras: tak...to bylo bardzo optymistyczne

Pheno: moja wypowiedz nie miala takiego charakteru. jesli tak zostala zrozumiana to przepraszam

karotka: wlasnie...mismoon, ale jak naprawiac te bledy- kompromisow dla otoczenia- dla "zewnetrznej" harmonii?

Joanna Heidtman: kapsik: Dlaczego nie? Masz prawo do swojej nieśmiałości, nieprawdaż? I nie musisz być przebojowa, bo tak jest ładniej.

Rozmowa
0x01 graphic

0x01 graphic

Asertywność - jak często mówimy "tak" kiedy myślimy "nie"?
0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

Joanna Heidtman - Psycholog i socjolog. Doktor nauk humanistycznych. Trener, konsultant zarządzania, doradca rozwoju osobistego. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Zakładzie Procesów Grupowych w Instytucie Socjologii UJ zajmuje się... więcej  »

0x01 graphic

spotkanie 2001-02-26
spotkanie 2001-03-05
spotkanie 2001-03-12
spotkanie 2001-03-19
spotkanie 2001-03-26

0x01 graphic

0x01 graphic


justyn: jak ćwiczyć asertywność na codzień (poza kursami i treningami)?

sertywny: W książce o inteligencji emocjonalnej wyczytałem, że w dzisiejszym życiu, przepełnionym szumem informacyjnym powinno się "stosując" asertywność wyraziście kształtować swój wizerunek, w przeciwieństwie do osób bezbarwnych - nieokreślonych czy się z tym zgadzasz?

Joanna Heidtman: Sądzę, że cos w tym jest. Osoba, która jest Prawdziwa jest tez wyraźniejsza. Ma owo centrum, które zawsze jest stabilne bez względu na okoliczności.

kamil: chciałbym się dowiedzieć gdzie tego wszystkiego można się dowiedzieć... chodzi mi o książki z podstawowymi,ale spójnymi opisami i definicjami zleżności międzyludzkich, i odkryciem własnego ja

Joanna Heidtman: Dowiedzieć się to jedna sprawa, a nauczyć inna. Można przeczytać "naukę pływania w weekend", ale spróbuj potem skoczyć na 4 metry do basenu!

KlarK: Chce dolaczyc sie do pytania justyn: jak wyksztalcac zachowania asertywne, bez chodzenia na kursy?

Joanna Heidtman: Kursy tylko dlatego są lepsze, ze natychmiast zmuszają Cię do przećwiczenia pewnych zachowań. A rzecz cała jednak opiera się na praktyce. W każdym razie próbuj to w życiu. Nie ma się co uczyć na pamięć definicji...

kapsik: Jeżeli książki to kiepskie źródło to jak siętego nauczyć?

mgalo: gdzie można znależc takie ośrodki szkoleniowe?

Yennefer: dlaczego wszyscy chcecie sie tego UCZYĆ ? czy niechodzi o to aby czuc takie zachowanie aby to bylo w naszym usposobieniu?

Joanna Heidtman: Mgalo: Większość ośrodków trenerskich (mam na myśli psychologo-trenerów) ma w swojej ofercie zajęcia z asertywności. Ja sama przekonałam się na moich treningach, ze ludzie są w stanie zmienić przynajmniej część swoich złych nawyków stosunkowo szybko. Poza tym odkrywają ŻE SIĘ DA.

mgalo: do yennever:ale z asertywnościąbędzie ci sięzyło lepiej

michael kiske: joanno, czy sądzisz że do bycia "bezpiecznie" asertywnym wymaga zaufanej osoby?

Joanna Heidtman: Nie można być bezpiecznie asertywnym. Asertywność to przecież także umiejętność podejmowania ryzyka. A poza tym, z zaufaną osobą mamy niewiele problemów. Kłopot zaczyna się, kiedy całkiem niezaufane osoby roszczą sobie prawo do ingerencji w nasz indywidualny świat

marhewa: Czy nie wystarczy mieć własne zdania, i umieć słuchać?

Joanna Heidtman: Masz rację. Ale jak się okazuje, to nie takie łatwe. Ludzie zamiast słuchać chcą jedynie być słuchani, a własne zdanie mają ale oficjalnie "zupełnie się z nim nie zgadzają"

justyn: Yennefer: ale jak uakatywnić ten wewnętrzny głos,abyśmy nie robili czegos na co ochoty nie mamy, chodzi o cwiczenia

kamil: Wg Marka Larego autora książki pt: "Wywieranie wrażenia na innych czyli o sztuce autoprezntacji" całe nasze życie sprowadza się do odpowiedniego wywarcia wrażenia na innych... czasami mi się nie chce i wolę być sobą nie przykładając wagi do swojego wizerunku. Czy człowiek musi być cały czas asertywny i siebie pilnowac? Precież to męczące!!!

Joanna Heidtman: Ha, problem, polega na tym, ze asertywność czasem stoi w sprzeczności z autoprezentacją

herta: do marchewa: problem chyabpolega na tym zeby umiec bronic swojego zdania....

mgalo: marhewa:owszem ale asertywność to forma z jaką umiesz słuchać i jakie masz zdanie!!!!!!!!

Cezary: Czy tak naprawde asertywnosc nie tkwi w naszej psychice od dziecinstwa, a my tego nie widzimy lub niechcemy tego zobaczyc bo zycie pokazuje nam zupelnie inne normy zachowania?

Joanna Heidtman: Masz rację. Małe dziecko jest szczere w swoich opiniach i zachowaniach. Ale potem szybko się uczy, ze lepiej przemilczać, nie ujawniać, itd. Uczymy się także, że więcej otrzymujemy gdy "jesteśmy mili" (uległość) lub walczymy bezwzględnie z innymi (agresja).

Rozmowa
0x01 graphic

0x01 graphic

Asertywność - jak często mówimy "tak" kiedy myślimy "nie"?
0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

Joanna Heidtman - Psycholog i socjolog. Doktor nauk humanistycznych. Trener, konsultant zarządzania, doradca rozwoju osobistego. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Zakładzie Procesów Grupowych w Instytucie Socjologii UJ zajmuje się... więcej  »

0x01 graphic

spotkanie 2001-02-26
spotkanie 2001-03-05
spotkanie 2001-03-12
spotkanie 2001-03-19
spotkanie 2001-03-26

0x01 graphic

0x01 graphic


old man: Joanno: jakie korzysci terapeutyczne ma praktykowanie ZEN

marhewa: Nie muszą się ze mną wszyscy zgadzać ,Herta

Pheno: Kamil wydaje mi sie, ze bycie asertywnym i pilnowania siebie to dwie rozne rzeczy

Yennefer: medytacja justyn .... poza tym jesli posluchasz siebie bedziesz wiedziec jak postepowac tego nietrzeba sie uczyc tego trzeba chciec

kapsik: do Kamil wydaje mi się że wyćwiczenie w sobie asertywności nie jest pilnowaniem, i nie jest męczące a staje się czymś naturalnym

Yennefer: Cezary trafiles w sedno ...... wlasnie tez zadaje to pytanie

herta: do cezary: ale czy nie jest na odwrot??? chyba reczej ucza nas i mamy zakodowane zeby mic "tak" i byc milym...

mgalo: jaki jest pierwszy krok do wyćwiczenia w sobie asetrywności,czego siętrzeba wyzbyć ażeby asertwność zaistniała w nasze osobie?"

Joanna Heidtman: Przede wszystkim trzeba zacząć od uczciwości wobec siebie (jasny rachunek słabych i mocnych stron), akceptacja samego siebie. Drugi krok to akceptacja innych (tez mają prawo do błędów i słabości)

karotka: Cezary- wlasnie tak mi sie wydaje, mamy ja w sobie, a potem zostaje z tego strzepy- nawet sie przed soba nie przyznajemy, ze potrafimy przeciwstawic sie ogolowi

premium: jastem przedstawicielem handlowym i ostatnio przeszlem takie szkolenie . Czy mi pomoglo napewno tak wiem jak odmawiac , jak nie prowadzic do konfliktow miedzy ludzmi i jak ich sluchac. Bo sluchanie ludzi jest sztuka ktorej mozna sie nauczyc trzeba tylko chciec ( trzeba umiec wynajdowac ich potrzeby ) a mozna nimi manipulowac!!!

michael kiske: ciągle wydaje mi się że asertywność i szczerość to jedno

Joanna Heidtman: I masz racje! Nie bardzo rozumiem Premium wymieniającego w jednym zdaniu umiejętność bycia asertywnym i manipulacje ludźmi (?!)

missmoon: troche zmienie temat: spotkalam sie z sytuacjami w ktorych asretywna kobieta odbierana byla przez mezczyzn jako łatwa do poderwania, jej życzliwosc jak rozpoczecie flirtu - co wtedy?

Joanna Heidtman: Może jej zachowanie nie było jednak jasne. Asertywność to także czynnienie naszych intencji jasnymi dla innych. Jeśli zaszło takie nieporozumienie, jestem pewna, ze ta osoba potrafiła natychmiast uzmysłowić je otoczeniu. To umiejętność stawiania barier... Inna rzecz, ze w naszej kulturze kobiety są wychowywane jako takie, które nie mają prawa do odmawiania, wyrażania złości, czy innych negatywnych uczuć. To część problemu.

Yennefer: To dlaczego ludzie ktorzy potrafia zachowac w sobie asertywnosc i kozystaja z niej sa tak bardzo gnebieni ..?.. przynajmniej ja tego doswiadczylam

herta: do premium: czy wykorzystujesz asertywnosc do manipulowania ludzmi???

kapsik: -premium ale w asertywności chyba nie chodzi o manipulacię a o przedstawianie własnych racji

LeonArt: w dzisiejszym, a moze i nie tylko, mlodemu czlowiekowi trudno jest odmowic rowiesnikowi lub "autorytetowi" dla niego swiat to podworko - jak odmowi traci towarzystwo - jedynym pocieszeniem telewizja lub komputer ...

Joanna Heidtman: A jeśli nie odmówi, to co? Zachowa szacunek do siebie? Nie wiem, czy warto dokonać wymiany akceptacji otoczenia na akceptacje samego siebie

Cezary: do Yennefer: piateczka bo i ja mam takie odczucia - tylko ze ja sie nie poddaje bo moze kiedys bedszie z nimi inaczej :o).

mati: yennefer.może twoja chęć bycia asertywnymą wzięła gorę nad bysiem sobą

Agresywny: ZGADZAM SIĘ

old man: joanno: Czy praktykowanie ZEN pomaga byc asertywnym?

Joanna Heidtman: Myślę, że tak. Mam takie wrażenie, ze w tej filozofii jest to jak najbardziej naturalna sprawa.

Rozmowa
0x01 graphic

0x01 graphic

Asertywność - jak często mówimy "tak" kiedy myślimy "nie"?
0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

Joanna Heidtman - Psycholog i socjolog. Doktor nauk humanistycznych. Trener, konsultant zarządzania, doradca rozwoju osobistego. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Zakładzie Procesów Grupowych w Instytucie Socjologii UJ zajmuje się... więcej  »

0x01 graphic

spotkanie 2001-02-26
spotkanie 2001-03-05
spotkanie 2001-03-12
spotkanie 2001-03-19
spotkanie 2001-03-26

0x01 graphic

0x01 graphic


Pheno: Nie zgadzam sie z twoerdzeniem pani doktor co do wychowania kobiet w naszej kulturze

Yennefer: mati.... co to to nie..... napewno jestem saba i nieprzesadzam z asertywnoscia tym bardziej ze przez to dostalam po nosie

wightor: mati: Brawo

premium: do herta : tak w pracy to jest zle ale swiat tez nie nalezy do dobrych ludzi rozdajocych prezenty

Joanna Heidtman: I bardzo dobrze :) Masz prawo do swojego zdania i możemy dyskutować. Jesteś asertywny...

mgalo: premium najważniejsza jest szacunek i uczciwość do samego siebie i do innych,jeżeli będziesz siez tym dobrze czuł ,manipulując innym to tak rób

herta: do premium: to chyba nie tak...pomysl..jezeli ty manipulujesz ludzmi to oni toba

Joanna Heidtman: Tak rzeczywiście jest. Jeśli jesteś uczciwy i otwarty wobec innych, zyskasz to samo. To nie żaden cud. Ludzie doskonale rozpoznają kto nimi manipuluje, a komu mogą ufać.

juzio: do Joanny: Co jest lepsze: być w pełni asertywnym i tak prowadzić do rozwiązania konfliktu(czasem może to przecież prowadzić do zaognienia konfliktu np. mówimy innym co o nich sądzimy i to ich wkurza), czy rozwiazywać konflikty w sposób prewencyjny, tzn. powstrzymywać się od wyrażenia zdania ,żeby nie dolewać oliwy do ognia?

Joanna Heidtman: Zawsze możesz podkreślić, że to TWOJE zdanie. Nie oceniaj ludzi, raczej ich zachowania (bo te mogą się zmienić)

mgalo: juzek czasmi trzeba to powiedzieć ,myśle że trzeba to powiedzieć to co sięmyśli

kamil: mati: no właśnie gdzie jest różnica?

mgalo: nie zależnie od konsekwencji juzek

premium: do herta : tak wiem o tym ale tak jak ci mowilem swiat nie jest ladny isliczny trzeba sie umiec sprzedac .

kapsik: do Pheno - myslę, że niestety tak właśnie jest. To dopiero ludzie odkrywając siebie odnajdyją prawo do bycia asertywnym

michael kiske: Słowem zdecydowanie trzeba mówić "nie" kiedy trzeba. czy z nieumiejętności bycia asertywnym bierze się problem narkotyków?

Joanna Heidtman: I wiele innych, które związane są z tym co nazywa się "naciskiem ze strony otoczenia". Młodzi ludzie są często niezwykle zależni od opinii i akceptacji grupy.

ania: jak być asertywnym, żeby nikt nie powiedział o nas ,że jesteśmy uparci, Joanno?

Joanna Heidtman: No cóż, może czasem jesteśmy...Na przykład wtedy, gdy ktoś stale i nieprzerwanie łamie nasze podstawowe prawa do własnej prywatności, uczuć i opinii. No cóż, wtedy upierajmy się...

Pheno: Co do mojej asertywnosci to nie jestem do konca o niej przekonany. Przeciez mozna zauwazyc relacje pomiedzy tym jak czesto mowimy nie i tym jak wiele mamy do stracenia

sertywny: Myślę że wyjściem byłoby nie ocenianie np. podczas konfliktu, zachowania danej osoby, lecz spokojne opisywanie jej postępowania- - To jest moje zdanie :) a JAKIE JEST WASZE?

kapsik: doPheno ajeżeli zabardzo się sprzedaż i nic z ciebie nie zostanie?

juzio: do mgalo : ale jak powiemy innym co myślimy o ich zachowaniach, to możemy mieć pewność, że w większości przypadków druga strona się obrazi

missmoon: mgalo: znam ludzi asertywnych, krórzy nie zawsze wyrazaja swoje zdanie, właśnie ze względu na szanunek dla odrębności innej osoby

kora: Joanna. To znaczy , że nie wykorzystuje się naszej szczerości przeciwko nam? A jeśli tak to takich ludzi trzeba trzymać na dystans?Jaka postępować z nieustającymi manipulantami ?

Joanna Heidtman:  Świetne pytanie. Przede wszystkim trzeba umieć rozpoznawać manipulacje. To jak z żebrakiem na rynku: nie wiadomo, czy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy, czy próbuje wyciągnąć parę groszy na alkohol i nie chce mu sie pracować.

Rozmowa
0x01 graphic

0x01 graphic

Asertywność - jak często mówimy "tak" kiedy myślimy "nie"?
0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

0x01 graphic

Joanna Heidtman - Psycholog i socjolog. Doktor nauk humanistycznych. Trener, konsultant zarządzania, doradca rozwoju osobistego. Wiedzę i doświadczenie zdobywała min. w University of South Carolina i Cornell University w USA. W Zakładzie Procesów Grupowych w Instytucie Socjologii UJ zajmuje się... więcej  »

0x01 graphic

spotkanie 2001-02-26
spotkanie 2001-03-05
spotkanie 2001-03-12
spotkanie 2001-03-19
spotkanie 2001-03-26

0x01 graphic

0x01 graphic


Pheno: Ale to przeciez struktura grupy wywoluje uleglosc jej czlonkow. To jest chyba jesden z mechanizmow kontroli spolecznej

Juzeg: myślę, że asertywność nie daje natychmiastowych korzyści osobie asertywnej, ale procentuje na dłuższą metę

premium: premium do ani : trzeba miec wlasne zdanie i silna psychike i wlasne ja ! takie jest mije zdanie

herta: sertywny: czy to nie jest czeso odbierane jako nasza zlosliwosc???

Plomba Wroclaw: kora - nic nie poradzisz na manipulantów

Pheno: do kapsik: tutaj wkraczamy w sfere wartosci

Yennefer: kurcze wy tu gadu gadu a ja nadal niedostalkam odpowiedzi na pytanie dlaczego dostaje po uszach za to ze jestem asertywna?

Joanna Heidtman: Przepraszam, ale nie wiem co to znaczy, że "dostajesz po uszach". W życiu zawsze wybieramy. Możemy poddawać się otoczeniu i czuć się źle samemu ze sobą, możemy być szczerzy i nie mieć samych przyjaciół wokoło.

Pheno: kapsik: to jest tak czy wziac narkotyki, ukrasc samochod itp. Nie trzeba byc nadzwyczajnie asertywnym zeby tego nie robic

herta: okmale jezeli juz rozpoaznamy ze ta osoba nami manipuluje to co wtedy mamy zrobic, joanno???

Joanna Heidtman: Dać jej do zrozumienia, ze WIEMY iż nami manipuluje.

lilka: yennefer: dlatego że większość ludzi jest nieasyertywna

kamil: Yennefer: Próbowałem Ci odpowiedzieć...

mati: yennefer, być może trafiasz na równie asertywnych ludzi jak ty, i działacie na siebie jak kot na psa

juzio: No właśnie , jeśli chodzi o akceptację grupy. Dam taki przykład: klasa w liceum, impreza, alkohol - wszyscy piją, a jest kilka osób, które z pewnych względów tego nie robią - zwykle jest tak, że zostają wyśmiane przez tych którzy piją. I co wtedy z asertywnością?

Joanna Heidtman: No cóż, jeśli są wyśmiewane, to znaczy, ze to nie mogą to być przyjaciele. Myślę, ze przyjaciel to osoba, która szanuje nasze zdanie. I tu właśnie krok do tolerancji...

ania: co trzeba zrobić jeżeli ktoś nie ma odwagi powiedzieć co myśli, a mysli dobrze?

Joanna Heidtman: Możesz spróbować, zobacz co się stanie. Może brak odwagi, to lęk przed odrzuceniem? Dlatego spróbuj najpierw tam, gdzie nie ma silnych więzi.

herta: to wtedy zanczy ze dana grupa jest nietolerancyjan...powinni zaakceptowac twoje zachowanie, juzio

Pheno: Juzio: i wtedy ja rozgladam sie za nowym towarzystwem

Juzeg: Moze Yennyefer zamiast przedstawiać swoje racje i sensownie negować cudze, upierasz się bez podania powodu

Plomba Wroclaw: juzio - jeśli jesteś w mniejszości, to musisz znaleźć innych sojuszników, to oczywiste

Moderator: Powoli będziemy kończyć - dziękuje Joannie za kolejne ciekawe spotkanie! Dzięki za wasze pytania. Następny czat z Joanną już za tydzień!

gandi: Ad pyt. herta :Wątpię aby samo powiedzenie danej osobie iż nami manipuluje , zakończyło tego rodzaju praktyki. Znam takiego uparciucvha , któy tosuje manipulację nagminnie. Co więcej to mój kolega.r

Yennefer: Juzeg nigdy nie upieram sie bez powodu i zawsze toleruje innych zdanie ale jakos tak i tak dostalam juz po nosi kilka razy

lilka: JUZIO: asertywnosc to takze obrona swoich granic

sertywny: TYlko proszę jeszcz do mnie pomachać please (to taki czatowy zwyczaj) lub asertywnie odmówić!

Cezary: od sulyszenia za tydzien i dziekuje za odpowiedzi. pozdrawiam :o)

P T : Hej cześć !

sertywny: Dziękuuuuję :-))))))))

Joanna Heidtman: Dziękuje Wam bardzo. Myślę, ze jesteście wspaniali! (asertywność to w końcu także umiejętność wyrażania pozytywnych uczuć!) Do zobaczenia za tydzień!

michael kiske: dziekujemy pieknie!

Moderator: Czekamy na propozycje tematów następnych spotkań na adres czat@onet.pl

ania: PA!

TOM : papa

herta: dziekujemy :)

ania : papaja

missmoon: dziękuję

ania: dzieki

mgalo: dziękuje ci pięknie

kamil: nara

Yennefer: machamy papa

LeonArt: usmiech - dzwi do sukcesu ?

Pheno: Dziekuje!

kotlik: ze ten temat zostal poruszony

Janka : I do zobaczenia :)

moderator: Zapraszamy Was do pokoju Psychologia w serwisie czat.onet.pl

czekamy na wasze uwagi i komentarze dotyczące czatu oraz na propozycje nowych tematów. Piszcie!



Wyszukiwarka