Szlak czerwony Główny Szlak Sudecki compressed

background image

Szlak czerwony: Główny Szlak Sudecki

Na terenie Związku Gmin „Kwisa” szlak przebiega przez teren gminy Mirsk i Świeradów Zdrój na
długości około 16 km. Rozpoczyna się w Świeradowie Zdrój na ul. Sienkiewicza (były dworzec PKS).
Nosi on imię Mieczysława Orłowicza, wybitnego działacza PTT, PTK i PTTK i obejmuje najpiękniejsze
i najwartościowsze partie Sudetów. Za znakami czerwonymi udajemy się w górę ul. Sienkiewicza, na
skrzyżowaniu wchodzimy w ulicę Zdrojową i nią, aż do skrzyżowania z ulicą Parkową. Teraz w prawo
i następnie w lewo aleją parkową. Po prawej stronie mamy Dom Zdrojowy z 1899 r. wybudowany na
miejscu starszego, ze znaną z widokówek wieżą zegarową o wysokości 45 m oraz odbudowaną po
pożarze halą spacerową długości 80 m, najdłuższą w Sudetach. Z promenady w centrum uzdrowiska
skręcamy w prawo i ulicą Konstytucji 3-go Maja, a następnie Graniczną opuszczamy Świeradów,
kierując się ogólnie na południowy-zachód na Stóg Izerski. Szlak jest poprowadzony dobrze,
widoczna ścieżką. Kilkakrotnie przecina drogę jezdną. Ostatni odcinek szlaku jest dość uciążliwy, ale
bezpieczny. Po około 1 godzinie 30 min. i przebyciu około 5 km osiągamy schronisko na Stogu
Izerskim, które zostało wybudowane w roku 1924 z fundacji właścicieli rozległych terenów rodu
Schaffgotschów. Zbudowano je z drewna w stylu śląsko - łużyckim, poniżej wierzchołka szczytu na
wysokości 1060 m. Ze schroniska szlak skręca na południe i dalej wiedzie zboczami Grzbietu
Wysokiego (1036 m), stopniowo zmienia kierunek na wschodni, a później na południowo-wschodni i
schodzi na Polanę Izerską. Jest to rozległe spłaszczenie o powierzchni około 20 ha, subalpejska łąka
położona na wierzchowinie Wysokiego Grzbietu. Dawniej istniała tu osada Drwale zamieszkała przez
robotników leśnych. Do tej pory zachowały się fragmenty fundamentów górskich chat. Panują tu
doskonałe warunki terenowe i klimatyczne do uprawiania narciarstwa wyczynowego. Szlak biegnie
dalej w kierunku południowo-wschodnim, niebawem osiąga Podmokłą (1001 m), skąd roztacza się
wspaniały widok na Świeradów i Grzbiet Kamienicki. Dalej ścieżka lekko się obniża i po około 30 min.
osiąga Mokrą Przełęcz (940 m) i odtąd zaczyna się wznosić w kierunku masywu Zielonej Kopy,
mijając Rozdroże pod Kopą, a następnie Sine Skałki (1122 m). Stąd po płaskowyżu po prawej stronie
mija Wysoką Kopę z potokami źródliskowymi Kwisy, noszącymi nazwę Widły I, II, III, a po lewej
Izerskie Garby (1084 m). W nich jest kamieniołom kwarcu nieczynny w tej chwili. Szlak czerwony
opuszcza niebawem gminę Mirsk i obiera kierunek wschodni do Szklarskiej Poręby.

14 Regulamin Główny Szlak Sudecki compressed
15 Regulamin Główny Szlak Świętokrzyski compressed
REGULAMIN GLOWNY SZLAK SUDECKI
11 Regulamin Mały Szlak Beskidzki compressed
agro travel pl Czerwony szlak turystyczny Gołoszyce Kuźniaki główny szlak turystyczny na terenie Gór
czerwony szlak goloszyce kuzniaki compressed
Regulamin Główny Szlak Beskidzki Polskie Towarzystwo Tatrzańskie Zarzd Główny compressed
Regulamin odznaki Główny Szlak Świętokrzyski 2
Szlak czerwony Dziekanów Leśny cm Palmiry Wiersze Roztoka Tułowice Brochów 56 km
Sudecki szlak konny opis
Courths Mahler Cierniowy Szlak compressed
REGULAMIN SZLAK BESKIDZKI GLOWNY I MALY WIELKA KORONA BESKID W
Sudecki szlak konny odcinki etapowe