Olicitipowilome «V/io'wło* »* *oper>Kodre Q'ttt po«*i»r«»o oo’>Vic. i p miniil-em

no cie*«

jjcem się dosłownie z 10 różnych potraw zajęliśmy się studjowaniem lektury znajdującej się na statku Ku miłemu zdziwieniu na statku znaleźliśmy dużo broszurek o Szwecji pisanych po polsku

Między innemi. znaleźliśmy również bardzo Ciekaw* książkę o Pol# sce pisaną po Szwedzku Ale tu zdziwienie nasze było mniej miłe Książka jest napisana przez M Ehenpreisa i Alfreda Jonsena przy pomocy Polaków w r 19lS-tym.

Z bardzo licznych ilustracyj można było wy wnioskować, ze wiado-mości o Polsce są podane dość wyczerpująco, ale budzą pewne zastrze* zenia Fragmenty Warszawy z długimi szeregami konnych dorożek na drewnianym bruku rózmą się bardzo wicie od dzisiejszej Warszawy Sobór na placu „Saskim" też nie istnieje, a zagony kartofli przy aleji Jerozolimskiej juz dawno zostały zastąpione pięknemi domami. Ta. kich nieścisłości zawiera książka cały szereg Najgorsze wrażenie robi szczegółowa mapa meuwzgtędniająca wybrzcza morskiego, wileńszczy* zny, kląska i szereg innych szczegółów

Taka książka, która zasadniczo posiada charakter propagandowy, nie spełnia swego zadania i powinna być zastąpiona inną. No. ale wra. cajmy do tematu

Dalsza podróż stawała się coraz piękniejszą Nasz statek wpłynął pomiędzy bardzo gęsto rozsiane wysepki, które ciągnęły Się az do Stockholmu

W miarę zbliżania się do stolicy Szwecji, w\sepki stawały się coraz to ludniejsze.

Każdą wysepkę zdobiło po kilkanaście domków tonących w kwia. lach. Na morzu panował niebywały ruch. motorówki, zagłówki i ka» jaki tworzyły na morzu istne mrowisko.

Kapitan okrętu wyczul widocznie naszą ciekawość i w porę przybył z wyjaśnieniami Okazało się. ze w Szwecji jest to zjawisko o tej porze roku zupełnie normalne Piękna letnia pogoda trwa w Szwecji stosunkowo dość krótko, dlatego też Szwedzi korzystają z mej bardzo intensywnie.

Uprawianie żeglarstwa należy do narodowego sportu Szwecji

Po drodze mijamy się z płynącym w przeciwnym kierunku krązow. mkiem wojennym „Godand" stanowiącym ostatnią zdobycz szwedzkiej marynarki wojennej Krążownik przepłynął w odległości zaledwie kilkunastu metrów od naszego statku, co umożliwiło nam doskonałą obserwację. ..Godand'* jest cały najeżony armatami i posiada katapulpę do wyrzucania płafowców wodnych Podobno należy do najszybszych okrętów na Bałtyku

Coraz gęściej zaludnione wybrzeże oraz liczne przystanie wskazy* wały na to. ze zbliżamy się do Stockholmu Istotnie, po godzinie jazdy okręt nasz. manewruje z zadziwiającą zręcznością pomiędzy róznemi statkami, wpłynął do położonej niemal ze w śródmieściu przystani Kapitan statku, który się w międzyczasie dowiedział o celu naszej podróży był wyjątkowo uprzejmy dla nas Przy serdecznem pożegna-oiu odprowadził nas az na ląd

Była godzina 14.ta.

Po załatwianiu odprawy celnej sypaliśmy pięknym „Chrystlerem" do hotelu ..Płaza".

Bezpośrednio po ulokowaniu się w hotelu, spotkaliśmy grupę Polaków przebywających w Stockholmic w związku z wystawą lotniczą. Miła pogawędka i wymiana wraien zajęła nam całą godzinę. r«ztę czasu poświęciliśmy na zwiedzanie miasta A przyznać trzeba ze Stockholm jest miastem naprawdę godnym zwiedzenia. Śmiało mogę powiedrieć. ze Stockolm jest najpiękniej połozonem miastem w Eu* ropie. W bardzo wielu miejscach przypomina swem położeniem Nea. poi. zaś strukturą przypomina Wenecję

Słusznie tez jest nazwany Wenecją północy

Całe miasto jest bardzo czyste i wytworne, niema przedmieść za. budowanych ruderami, przedmieścia zabudowane są willami 2 ogro. darni, które jeszcze bardziej podnoszą wyfworność miasta. Nie myślcie Kochani Czytelnicy, że jestem zasugerowany Stocłcholmem i przesa. dram w opisywaniu wrażeń Wędrówki po krajach europejskich wyrobiły we mnie własny pogląd i to mi w dużym stopniu ułatwia krytykę. —

Zaznaczyć należy, ze Szwedzi przywiązują wogóle bardzo wielką wagę do elegancji i komfortu Tak luksusowych dorożek samochodo. wych, nie ma żadna stolica w Europie Można je zamawiać telefooicz. me z każdego zakątka miasta Brak dorożek konnych, żebraków 1 sta. rych ruder, przyczem wzorowy porządek na każdym kroku uderza każdego obcego przybysza

Stockholm jest znacznie mniejszy od Warszawy, posiada tylko 600 000 mieszkańców, jest jednak znacznie ruchliwszy i posiada więcej reprezentujących gmachów Wędrówka po mieście trwała do późnego wieczora Zwiedzanie miasta tak nas pochłonęło, ze zapomnieliśmy zupełnie o jedzeniu i odpoczynku Ale to postanowiliśmy odbić sobie na drugi dzień

Wczesnym rankiem byliśmy juz gotowi do drogi W pierwszym rzędzie zajęliśmy się wydostaniem naszego ..Wiarusa" z w-ystawy i przewiezieniem go na lotnisko Nie należało to jednak do rzeczy łatwych, lotnisko znajdowało się w odległości kilkunastu kilometrów od wystawy, znajdującej się na przeciwnym krańcu miasta Szwedzi okazali 1 w tym kierunku swą daleko idącą skrupulatność, co wyra. ziło się w bardzo wysokiej sumie, którą zażądali za przewiezienie samolotu O targach ine można było nawet mówić, gdyż Szwedzi me uznają interpretacyj swoich zarządzeń.

Po krótkiej debacie, wyjście z ciężkiej sytuacji znajduje pilot, p Onoszko, który zawyrokował krótko: „startuję z ubcy" Szybko, przy pomocy własnych sił. wypchaliśmy „Wiarusa" na znajdujący się w pobliżu trawnik, a ściśle mówiąc na nieobsadzoną drzewami ulicę, i w oczach zdumionych Szwedów „Wiarus" wzniósł Się w powietrze jak mewa

Moja rola skończyła się tym razem na kręceniu Śmiglem, gdyż pi. lot. z powodu niezbyt wygodnego do startu terenu, nie chciał obciążać o.aszyny

Po godzinie, kiedy przyjechałem na lotnisko samochodem. „Wia» rus" znajdował się juz w rękach obsługi, która przygotowywała go do drogi

Warto wspomnieć tu o ciekawej inowacji. z której korzystają samo. loiy kursujące po Europie Otóż posiadacz międzynarodowego cime-tu korzysta z obsługi na wszsytkich lotniskach bezpłatnie. Za matę* rjały pędne, po wystawieniu specjalnego kwitu, płaci się w miejscu macierzystej przynależności samolotu Jest to inowacja bardzo wy. godna, szczególnie przy podróżowaniu przez kilka państw

Obok całego szeregu ciekawych i całkowicie zmechanizowanych urządzeń lotniskowych, na specjalną uwagę zasługuje bardzo oryginał, nc lotnisko w Stockholmic Zbudowane jest ono w postaci gwiazdy j cale jest wyasfaltowane Samoloty, startujące, względnie lądujące, mają z góry wskazany promień nadający się w danej chwili do użytku, w zależności od kierunku wiatru. W nocy oświetlane są tylko te pro. enicnie gwiazdy, które nadają się do użytku Jest to bardzo ekono. miczne urządzenie 1 mojem zdaniem, bardzo wygodne dla samolotów.

Po krótkich zabiegach ..Wiarus" był gotowy do lotu. ale Pan Pnoszko wyznaczył start na godzinę 5*tą rano Wracamy więc do miasta z mocnem postanowieniem szczegółowego zapoznania się z ja. kimś obszernym jadłospisem, gdyż nasze żołądki przestały się z a aa* walać wrażeniami wzrokowemu

Pan Onoszko. znając Szlockholm z poprzednich podróży, zapowadził mnie do najoryginalniejszej w Stockholmic restauracji. Tu nasuwa mi się znowu na myśl cały szereg spostrzeżeń, z któremi chciałbym się choć w części Dodzielić z czytelnikami

W restauracji była jednocześnie wystawa obrazów i sztuk pięknych. Obrazy były oświetlone lampami elektrycznemu natomiast przy sto. łach paliły się woskowe świece Restauracja składała się z kilku po. kojów. przyczem każdy pokój umeblowany był w innym stylu. Po zwiedzeniu wszystkich pokojów wybraliśmy salon umeblowany w sty. lu Ludwika XVl*go Obsługa składająca się z doborowych Szwedek, zorjcntowała się odrazo, że jesteśmy obcymi przybyszami, gdyż z miejsca zapytała nas. jakim mówimy językiem Tylko po polsku odpowiadam z ciekawości, jak na to zareagują Ale ku naszemu miłe* mu zdziwieniu wysuwa się jedna z kelnerek 1 z miłym uśmiechem odpowiada po polsku — proszę bardzo, jestem To nas ożywiło i je* szcze bardziej podsyciło apetyt, oczywiście, na obiad.

Rozmowna kelnerka wtajemniczyła nas w cały szereg zwyczajów panujących w restauracjach szwedzkich Otóż. w Szwecji panuje częściowa prohibicja, każdy może jednak otrzymać dwa kieliszki wódki zwanej „P U" pod warunkiem, ze zje jakąś potrawę przynaj. mniej za 1.50 korony (1 korona — 100 órc — 130 groszy), na dalsze dwa „P U" trzeba zamówienie potraw powtórzyć W handlu znaj. duje się piwo tylko niskoprocentowe. Obiad w naszem znaczeniu jada się około godz 20.ej, drugie śniadanie o 13.ej. a pierwsze o 8-ej. I 1 w. kolacje w Szwecji nie istnieją Obiad poprzedza przystawka sktar dająca się dosłownie z 10 — 15 różnych potraw Właściwy obiad sta. nowią dwie łyżki zupy i mały kawałeczek mięsa Ale tc potrawy można bez dodatkowej opłaty powtarzać kilkakrotnie, czemu się nikt nie

siedem 3 v’> Jak zainstalować Windows 7. Instruktaż krok po kroku - PROGRAMY - Systemy operacyjne
23 (21) *A0A» r»tUtt «%*• Cf<v:*y*o ****** po cr>-* Cf^o: oo to^rrtj -J- 40* ~V-U~+V
XCtćU»of»M hrfw.-HS®-* w USA d~i*i vę aj , V-łU~ io<ó-/WłO W^ Ow*- kaoŁ— a^o..
Q V€OLIA b)    terenie Zamawiającego zostanie naprawiony po sfinalizowaniu zamówienia
CCF20100111000 f 1 H(q ń ■ «7 łfA r/ <4 f , V« iO
41766 P1070996 (2) t wvl 1/v-inyvU, Kumy yywvhIa$ $»v i yKWYUU^W stouMUUl\vl A\tV Yl N.j po/.U«V«lVt
Ikuto (5) r — i o o K ^®v*V.vc-WC -^t3 -jfl 9H • .*~i r*. :
IMG201105130 TORIA JAKOŚCI otci iiiiiupl « Japom, luz po zatorezeniu Manlrałi procesu prodtAcfi Jak
moda kobieca XXw str56 »». TM!«iy scceiyjrw i»w!i
Inżynieria zad przepływy 2 •:V V’ j ,/. IWdneiągiem o śiodtiiey I)~6 om płynie woda (
jeżyk i wiewiórka Ltinlprzyptitfe X Ct^io w;c*u Oopc** (patii vti 12) ru oćpować-r» br>McJ • iZ t
moda kobieca XXw str384 & £ c 8 N ~ »v £ I 1 f ■rf i Jf » ff ■3 •S S.3 •i >i v? o u n