70-lecie UMCS

PROF.

Stanisław

uziak

Nadanie nowemu budynkowi Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej imienia mojego ojca - prof. Stanisława Uziaka, i związana z tym uroczystość odsłonięcia tablicy pamiątkowej 24 kwietnia 2014 r., stały się okazją do wspomnień i prywatnych refleksji.

Prof. Stanisław Uziak w gronie najbliższej rodziny

To prawda, że tak jak wszyscy podkreślali w czasie wspomnianej uroczystości, był niezwykle związany z UMCS. To wielkie szczęście, kiedy praca jest pasją człowieka i tak właśnie było w jego przypadku. Na pewno rodzina była dla niego ważna, ale czasami nie zauważaliśmy tego, bo początkowo znacznie więcej czasu spędzał w pracy. Z Zakładu do domu wracał bardzo późno, kiedy ja z bratem najczęściej już spaliśmy.

Wspólne wakacje zdarzały się, kiedy byliśmy już nieco starsi i było to zawsze związane ze zwiedzaniem różnych części naszego kraju. Warunki podróży były spartańskie - do tej pory nie wiem, jak udawało się nam zmieścić w cztery osoby, ze sprzętem campingowym, do Zastawy 750. Nasza mama nie przepadała za tymi wyprawami. Wyjątkowo dobrze pamiętam wyjazd w Bieszczady (które ojciec znał świetnie), kiedy tak lało cały tydzień, że nie mieliśmy szans na rozbicie namiotu i spędziliśmy go na niewykończonym strychu znajomych rodziców. Nasza mama marzyła o powrocie do domu, a ojciec, mimo niepogody, organizował wycieczki, m.in. na Połoninę Wetlińską, z której zjechaliśmy „na siedzeniach” w błocie. Jednakże większość czasu w trakcie wakacji ojciec spędzał w tzw. „terenie”. Wówczas powstawały mapy gleb. Pamiętam, że byłam bardzo dumna w szkole podstawowej, że mapka gleb Polski w naszej książce do geografii była podpisana: „wyk. S. Uziak ze współpracownikami".

Ojciec nie udzielał się w pracach domowych, rzadko widywaliśmy go w kuchni. Wyjątkiem było szatkowanie kapusty i jej kiszenie w dużej beczce, która stała później w piwnicy. Elektryczna maszyna do szatkowania była pożyczana z Zakładu Mechanizacji Rolnictwa Wyższej Szkoły Rolniczej i ojciec sam ją obsługiwał, a my ubijaliśmy. Gotowanie nie szło mu dobrze, pamiętam taki widok: ojciec smaży sobie jajecznicę na słoninie w goglach narciarskich, wyglądało to dość komicznie, ale wyjaśnił nam, że to zabezpieczenie przed pryskającym tłuszczem.

Ojciec nie mógł zrealizować w dzieciństwie pewnych swoich zainteresowań czy marzeń, co niestety zostało scedowane na nas. Zmorą mojego dzieciństwa była nauka gry na pianinie, miałam grać dla tzw. własnej przyjemności. Na moje nieszczęście jedna z nauczycielek powiedziała, że mam bardzo dobry słuch i tak ‘graniem’ byłam katowana do liceum, kiedy to na dobre się zbuntowałam. Nigdy potem nie usiadłam do pianina. Na szczęście z nauką języków szło mi lepiej.

'iec 2014 & Wiadc

syteckit

Drzwi Otwarte UMCS 16 marca 2012r.Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej al. Kraśnicka 2cd
UMCS WYDZIAŁ NAUK O ZIEMI I GOSPODARKI PRZESTRZENNEJGEOINFORMATYKAdla administracji i biznesu
Wydział Nauk o Ziemi ul. Mickiewicza 18,70-383 Szczecin tel./fax.: 91 444 24 00 e-mail:
Wydział Nauk o Ziemi ul. Mickiewicza 18, 70-383 Szczecin tel./fax.: 91 444 24 00 e-mail:
WYBIERZ SWÓJ KLUCZ DO SUKCESU UMCSUMCSDrzwi Otwarte UMCS 13.03.2015WYDZIAŁ NAUK O ZIEMI I GOSPODARKI
A UMCS U?*W    WYDZIAŁ NAUK P?IEMI *    * I GOSPODARKI PR?ĘSTRZpNNĘJ «
Z głębokim żalem zawiadamiamy, że 25.02.2017 r. w wieku 70 lat zmarłdr Stanisław Kiełtyka wieloletni
8 Wiadomości Uniwersyteckie 8 Wiadomości Uniwersyteckie WYBORY W UMCS Prof. dr hab. Stanisław
350 Uniwersytet SzczecińskiWydział Nauk o Ziemi ul. Mickiewicza 18, 70-383 Szczecin tel./fax.: 91 44
WYDZIAŁ 1 - NAUK SPOŁECZNYCH 233 22 teczki jego korespondencji, spuścizny Marii i Stanisława Ossowsk
Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie Wydział Nauk
Stanisław Flejterski Max UrchsFilozofia i metodologia nauk ekonomicznychPerspektywa kryzysowa wyd. 1
fAtfKIWOWAW&A £WŁA ZAWODOWA rHIRflNNIA STANISŁAWA WOJCKCHOWIKKCO WMUSŁVWydział Medyczny Wydział
sków o nadanie tytułu naukowego. Wydziałowi niezwykle potrzebny jest dopływ nowej kadry samodzielnyc
Wyższa im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie Wydział Nauk Społecznych ul. Królowej Jadwigi
Uczelnia: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Króla Stanisława Leszczyńskiego Jednostka: Wydział Nauk
INFORMACJA O WYDZIALE BIOLOGII I NAUK O ZIEMI Dziekanat Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UMCS: Plac