polewania 4

Polewanie dolne

Jest to właściwie przedłużone polewanie ud. obejmujące poza nimi okolicę krzyżową do luków żebrowych oraz podbrzusze i brzuch. Należy do silnie działających polewań i dlatego wymaga zlecenia lekarskiego.

Ryc. 15 Pokwan* dolne iiKioda Kneippa

Działanie. Wywołuje zmiany podobne do łych. które powstają pod wpływem polewania kolan lub ud. ale działanie jest znacznie silniejsze. Jeśli jest źle tolerowane, należy zabieg przerwać na etapie polewania ud

Wykonanie. W zasadzie wykonuje się podobnie jak polewanie ud. jednak bocznic do okolicy nerek, a przodem przez okolicę pachwinową w górę. do dolnej krawędzi luku żebrowego.

Polewanie zaczyna się na powierzchni grzbietowej stopy prawej, prowadzi przez piętę w górę po kiawędzi zewnętrznej prawej kończyny do wysokości miednicy, po czym po 5-sckundowym polewaniu tej okolicy schodzi »ię po krawędzi zewnętrznej prawej kończyny do wysokości miednicy. Po 5-sekun-dowym polewaniu tej okolicy schodzi się po krawędzi zewnętrznej kończyny w dól Tak samo polewa się lewą kończynę, by z koki na wysokości pośladków przejść na stronę prawą i prowadzić polewanie ku górze w kierunku łuków żebrowych, skąd po 5-sekundowym polewaniu schodzi się z powrotem do miednicy i powtarza polewanie po lewej stronie w kierunku Inków żebrowych Następnie schodzi się po wewnętrznej krawędzi kończyny lewej w doi i zaczyna polewanie od zewnętrznej krawędzi prawej kończyny prowadząc strumień wody do pachwin W połowie uda przerzuca się strumień wody na lewą kończynę i prowadzi strumień do wysokości luków żebrowych Tę okolicę polewa się przez 5 s i następnie przenosi się strumień wody na prawą stronę, skąd znowu po 5-sckundowym polewaniu przechodzi się na stronę lewą. którą schodzi się w dół. Zabieg konszy się polaniem obu

stóp.

kolejność polewania

Pacjent stoi tyłem do polewającego:

•    Prawa kończyna dolna: powierzchnia zewnętrzna grzbietu stopy -» powierzchnia zewnętrzna łydki i uda — pośladek -» krawędź wewnętrzna uda i podudzia -• pięta:

•    l ewa kończyna dolna: powierzchnia zewnętrzna grzbietu stopy powierzchnia zewnętrzna łydki i uda -» pośladek lewy • strona prawa -» luki żebrowe prawe » miednica po stronic lewej — luki żebrowe po stronic lewej -» wewnętrzna krawędź kończyny lewej — pięta.

Pacjent odwraca się.

•    Powierzchnia zewnętrzna grzbietu prawej stopy -• powierzchnia zewnętrzna łydki i uda — strona lewa -* łuki żebrowe lewe — prawe, lewe ♦ lewa pachwina — lewe udo i podudzie * pięta • podeszwy obu stóp.

Wskazania. Zaburzenia rozdziału krwi w obrębie krążenia, żylaki, zastój w obrębie żyły wrotnęj. przewlekle choroby zapalne, osłabienie aparatu wię-zadłowego narządów jamy brzusznej.

Przeciwwskazania. Jak do polewali kolan i ud.

Polewanie całkowite

Obejmuje cały organizm. Jest więc zabiegiem działającym bardzo silnie. Wykonuje się je tylko u silnych osób i to tylko po odpowiednim przygotowani polowaniami częściowymi. Nic polewa się głowy! Zabieg wykonuje się tylko na oddziałach wodolecznictwa.

Wykonanie. Zaczyna się w sposób typowy, na prawej stopie, dochodzi di> wysokości pośladków i schodzi w dół po powierzchni wewnętrznej prawej kończyny. Z kolei tak samo polewa się lewa kończynę dolną prowadząc strumień wody w górę do wysokości pośladków Teraz pacjent obmywa piersi i okolicę serca wodą z posłanego mu w lewą rękę węża. po czym kontynuuje się polewanie zaczynając od obmycia grzbietu i prowadząc następnie strumień wody pcłzająco wzdłuz prawej ręki. a dalej nad łopatką utrzymuje się wąz pionowo, tak by \3 strumienia wody spływało wzdłuż grzbietu, a 3 przednią powierzchnią klatki piersiowej. Schodzi się strumieniem na prawą stronę grzbietu do pośladków, przechodzi się na lewą rękę. prowadząc strumień pcłzująco do lewej łopatki. Dalej ustawia się wąż. pionowo. dzieląc strumień wody jak poprzednio. Z kolei przechodzi się nad kątkiem do prawej łopatki powtarzając polewanie dwa razy i schodzi lewą stroną do stopy.

Z przodu postępuje >ię podobnie jak przy polewaniu ud. prowadząc strumień w górę zewnętrzną powierzchnią, a wewnętrzną schodząc w dół. Następnie polewa się lewą końezynę. dochodzi do pachwiny i schodząc w dół. w połowic uda przechodzi się strumieniem na prawą rękę. polewając

ItS

IMAGE 5 ZASADOWOŚĆ OGOLNA Jest to właściwość wody polegająca na zdolności wody do zobojętniania siln
DSC00110 Cecha użytkowa jest to właściwość organizmu zwierzęcia bezpośrednio związana ze sposobem
3.    Zestawienie prefabrykatów . Jest to właściwie element charakterystyki
66 i.3. Dokładność narzędzia pomiarowego Jest to właściwość charakteryzująca zdolność
TWARDOŚĆ WODY (PN-71/C-04554) Jest to właściwość wody polegająca na zużywaniu pewnych ilości mydła
86848 stat Page3 resize 33 Statystyka matematyczna nazywamy wiarygodnością. Uwaga! Wiarygodność jes
WSKAŹNIK ZASIĘGU SPOŁECZNEGO •    Jest wyrażany w procentach, jest to właściwie
4.    aktualną lokalizację wyposażenia pomiarowego, jeżeli jest to właściwe, 5.
Pojęcie stężenia- jest to koncentracja - definiowana jako granica wartości stosunku masy substancji
Jest to więc "premia” za ujawnienie organom ścigania istotnych okoliczności dotyczących nie
41984 SCAN0005 (25) ZŁAMANIA Złamanie jest to przerwanie ciągłości tanki kostnej obejmujący cały jej
17199 IMGt17 Droga leśna: jest to obiekt budowlany będący budowlą, obejmujący wydzielony pas terenu*