Ks Piotr Pawlukiewicz Seks, poezja czy rzemiosło (tekst) compressed

background image

Ks. Piotr Pawlukiewicz

Seks, poezja czy rzemiosło.

Bardzo serdecznie dziękuję księdzu za powitanie, wam za przybycie. Ponieważ

program szeroki, już 10 jest po... prawie 12 po dwudziestej, zacznijmy, od razu przejdźmy do
rzeczy. Zawsze, kiedy siadam naprzeciwko takiego audytorium, w ogóle każdego audytorium,
zastanawiam się, jakie ludzie mają pytania w głowie. Może ktoś z was ma takie pytanie w
głowie: „A co ksiądz się zna na seksie?” [śmiech] Jakby się ksiądz za dobrze znał, byłoby to
niepokojące... [śmiech]
Kiedyś otuchy mi dodała opinia, że nie trzeba chorować na serce, żeby być kardiologiem.
Powiedzmy, ja na tej zasadzie znam się na seksie, choć każdy człowiek, taki ksiądz i siostra
oczywiście jest istotą seksualną. I Bogu dzięki, że Ojciec Świę.. że Bóg nam tego nie zabiera.
[śmiech] Organizatorzy... yyy.... ja nie wiem, dlaczego ta radość? Ksiądz, który nie ma
odruchów ojcowskich, nigdy nie będzie dobrym duszpasterzem, ksiądz, który nie ma w sobie
jakiegoś uroku, nigdy nie będzie dobrym głosicielem słowa. Siostra zakonna, która nie jest
kobieca, też będzie miała kłopoty w życiu. W normalnym życiu ludzkim. Jest to takie dla
mnie oczywiste. Organizatorzy na plakacikach, które widziałem tu wokół KUL-u, napisali:
„WYKŁAD ks. Piotra Pawlukiewicza”. Albo świadczy to o waszej nieograniczonej
percepcji
, albo o poczuciu humoru tych, którzy ten plakacik redagowali. Ja po godzinie
dwudziestej jestem zdolny wykonać parę prostych, intelektualnych czynności: dodawanie
proste do dziesięciu, przedstawić się... Ale to nie będzie żaden wykład. Dzielenie się, kochani,
dzielenie się doświadczeniami duszpasterskimi, osobistymi przemyśleniami, bo temat jest
ważny. Bardzo ważny. Rozmawiamy my, księża, oczywiście na tematy duszpasterskie,
między sobą. Niedawno prowadziłem rozmowę z księdzem, który gdzieś tam w Polsce,
gdzieś tam głosił jakieś rekolekcje, gdzieś tam do jakiś studentów. I powiedział mi tylko tyle i
chyba tyle miał prawo powiedzieć, że jak usiadł do konfesjonału w czasie rekolekcji dla
studentów, to NIE BYŁO spowiedzi, w której by nie było problemu seksu. NIE BYŁO takiej
spowiedzi. A w większości, tylko tyle powiedział, był to jeden z ważniejszych, jeśli nie
najważniejszy problem. Więc dlatego to, co dzisiaj będę mówił, to nie będzie wykład, tylko
dzielenie się... może chęć wyjaśnienia pewnych rzeczy językiem nie wykładowym a takim...
przyjacielskim, może nawet koleżeńskim. Chęć pomocy wam, może odkrycie jakiś pewnych
prawd.

Zacznijmy od rzeczy mądrych, jesteśmy na Uniwersytecie, a więc jednak teologia w

formie prostszej niż tutaj słyszycie na wykładach. W zasadzie całym życiem seksualnym
człowieka kierują dwa prawa:

1. wolno, a nawet trzeba kochać, a nie wolno być egoistą – punkt pierwszy, drugie:
2. wolno, a nawet trzeba być wolnym, a nie wolno być zniewolonym.
Czekamy na pierwsze osoby, które usłyszawszy te dwa hasła, z uśmiechem opuszczą salę

i powiedzą: „Dzięki, księże. Trzeba być wolnym i trzeba kochać.” Wolna miłość – stare hasło
hipisów z lat jeszcze 60. [03:56] Tylko że słowo „wolność” i słowo „kochać” według Jezusa
Chrystusa. Tak jak jest pasja tam według. Mateusza, coś tam według tego... Miłość i wolność
według Jezusa Chrystusa. Bo jest miłość i wolność według hipisów, miłość i wolność według
skinów, miłość i wolność wobec przedstawicieli mafii pruszkowskiej... też mają wolność i
miłość....

Otóż miłość i wolność według Jezusa Chrystusa – no, i tu się zaczynają schody. Dlatego

spróbujmy zdefiniować te dwa pojęcia: miłość i wolność, jakie chrześcijan obowiązują. Może
wyjdźmy od pytania takiego zasadniczego: po co Pan Bóg stworzył człowieka? No, w
zasadzie jesteśmy katolikami w większości na tej sali od urodzenia i to jest też nasz ból, ze
my sobie nie stawiamy filozoficznych pytań. Bo wiadomo – wszystko jest jasne. Już od

background image

dzieciństwa, wiadomo, wszystko już jest jasne. Ale to nie jest takie proste. „Pan Bóg nas
stworzył po to, żebyśmy poszli do Nieba” – usłyszeliśmy na pewno na pierwszych latach
katechezy. „Pan Bóg stworzył człowieka do udziału w życiu boskim” – usłyszmy na
wykładzie teologicznym. A ja to ujmuję tak, że: Pan Bóg stworzył człowieka po to, żeby się
człowiek na ziemi do Niego dopasował i dopiero DOPASOWANY do Pana Boga wejdzie do
Nieba. Tak jak każdy z was dorabiał nieraz w życiu klucz jaloski, ten pan tu wkręca jeden
klucz, a drugi rżnie, tak samo i Pan Bóg nas stworzył i dał nam 70 lat na taką obróbkę z
skrawaniem i piłowaniem, żebyśmy się DOPASOWALI do Pana Boga i weszli do Nieba. A
ponieważ Bóg jest Miłością... To są Trzy Osoby w Jednej Naturze, dlatego nikt sam nie
wejdzie do Nieba. Nikt sam. Piekło jest samotnością. Wejdziesz do Nieba albo ze swoim
mężem, ze swoimi dziećmi albo nie wejdziesz. Albo ja wejdę do nieba ze swoimi parafianami,
jeśli będę proboszczem, albo nie wejdę. Albo siostra zakonna wejdzie ze swoimi
współsiostrami, albo nie wejdzie. Gdyby, nie daj Boże, komuś się teraz z nas zdarzyło... No,
może się zdarzyć, zejść z tego świata, to albo wejdziesz do Nieba ze swoimi rodzicami, ze
swoim bratem, bo to jest pierwsze twoje powołanie – być z nimi, albo nie wejdziesz w ogóle.
Z tymi, do których jesteś powołany do Miłości. Te sympatie różne, które się między wami
rodzą, często... no trudno jest zmierzyć, ile tam jest Miłości... na pewno jest dużo
pragnienia, uczucia... Ale z Miłością może to niekiedy nie mieć wiele wspólnego.

Otóż Pan Bóg dał nam czas, żebyśmy się nauczyli kochać i miłować. I teraz - właśnie -

PO CO CIAŁO? Po co świat stworzony? Czas, przestrzeń, góry, woda? No i po co, właśnie...
tkanka, tłuszcz, włosy, paznokcie? Po co to wszystko? Fizjologia właśnie nasza, seks, płeć,
pragnienie, pociąg seksualny... po co to wszystko? Otóż to jest... ja to nazywam swego
rodzaju PRACOWNIĄ. Pan Bóg dał nam za zadanie: rozwijaj się w Miłości i dał nam tutaj
pracownię, którą świat stworzony. I nasze ciało też. Bez tego byśmy się nie mogli rozwijać.

[06:46] Jeśli ktoś z was jest utalentowany plastycznie i zamknięto by go w pustym

pomieszczeniu: ściany, podłoga sufit i powiedziano by mu: „rozwijaj swój talent plastyczny!”,
to on by powiedział: „no, ale proszę o płótno i pędzel. Nie mogę... no, chyba, ze będę
paznokciem na ścianie coś drapał, jakieś arcydzieło, prawda?” Muszę mieć pędzel! Jeśli
jestem skrzypkiem i mam rozwijać swój talent grania na skrzypcach, muszę mieć instrument!

Otóż ciało i świat jest to teatrum, a nasze ciało jest instrumentem do tego, żebyśmy

właśnie wzrastali w miłości. My się fizycznie kontaktujemy, nie ma między ludźmi innego
kontaktu, chyba że jakiś intuicyjny, niesamowity jest, że mama z odległości wyczuje, żeśmy
na KUL-u narozrabiali... No niektóre mamy mają takie talenty, jakieś intuicje... Natomiast
generalnie to mówimy do siebie: o - TYM do was mówię, o - TYM do was mówię... Tkanką
do was mówię.. Proszę bardzo – jedne mięśnie TAK: witajcie studenci KUL-u! Teraz zegnę
parę tkanek i naciągnę parę mięśni, powiem: „Witajcie serdecznie studenci KUL-u!” [śmiech]
Co się śmiejecie? Ja tylko trochę mięśni i mięsa poprzeciągałem, a wy żeście się domyślili, co
ja mam TU. Bo człowiek mówi...

Popatrzcie, my patrzymy na kobietę, która płacze w Czeczenii i widzimy CIECZ płynącą

po jej oczach. I widzimy naciągnięte mięśnie i mówimy: ona ma duszę rozdartą. Przez
CIAŁO i CIECZ skontaktowałem się z jej DUSZĄ. [08:08] Prawda? To jest właśnie ciało. I
możemy przez to współczuć, możemy przez to się z kimś cieszyć, możemy go odkrywać...
Wzrastamy w Miłości. Oczywiście to się odbywa w Ojczyźnie Wolności. Dzieci mnie nieraz
pytają: „Czy Pan Bóg – przepraszam, cytuję dzieci – kurcze, nie mógł nas od razu zrobić
dobrych?” A „Ojcze Nasz?” rano „Szczęść Boże”, uczę się skrypty, nie przeklinam, nie palę,
nie piję, wszystko dobrze...

Mógłby nas takich stworzyć. Bylibyśmy wtedy uroczymi marionetkami. Natomiast

ESENCJĄ MIŁOŚCI jest WOLNOŚĆ. Jeśli ktoś by sobie nagrał na taśmie i zapętlił to:
„Jesteś wspaniały, jesteś piękny, jesteś cudowny, jesteś genialny!” – nikogo by z nas nie
cieszyło takie puszczanie sobie takiej taśmy nawet godzinami. Nikogo z nas nie fascynuje to,

background image

że pralka na programie drugim z podwójnym płukaniem coś mi wyprała, prawda? Jest to
GŁUPIA maszyna, która zaprogramowana, musi to zrobić, jeśli się nie zepsuje. Natomiast
jeśli dziewczyna wychodzi z KUL-u, on stoi na Alejach Racławickich i wyjmuje goździka
złożonego na cztery części z kieszeni wewnętrznej [09:14] i mówi do ciebie: „Wiesz... Gośka,
chciałem ci powiedzieć, że... TEGO.. no właśnie to... tego..” Zwróćcie uwagę, że, no to po
prostu masz tutaj ciśnienie 120 360/240, bo wiesz, ze jemu NIKT nie kazał. On ten goździk
sam dla ciebie wybierał, on go sam łamał...[śmiech] On sam szykował, że właśnie: „Gośka,
to... TEGO”! To słowo ‘tego’ jest szczególnie tutaj..... I potem serce bije i potem się coś
dzieje, że on CHCIAŁ to. Natomiast automatycznie, z przymusu... dlatego Kościół mówi, co
to jest oczywiste, że żadne małżeństwo zawierane pod przymusem nie ma sensu.

A więc dostaliśmy ciało, zostaliśmy powołani do wolności i Pan Bóg mówi: „Ucz się

kochać!” Właśnie przy pomocy ciała. Tylko miłuj ciałem, bo inaczej nie można miłować. To,
co mówi św. Paweł: „Miłość bez uczynków jest marna!” A uczynki, to jest ciało! Czy usta,
czy coś namaluje, czy powie, czy komuś właśnie coś upiorę, czy kupię mu leki, czy go
pocieszę, czy po prostu z nim posiedzę, kiedy ma depresję i go nie opuszczę, żeby głupstwa
nie zrobił.

Miłość musi się wyrazić na zewnątrz. Dostaliśmy ciało. No, ale z tym ciałem są kłopoty.

Wiecie, to tak, trzymając się tego porównania pędzla i płótna, tak jakby ktoś chciał w sobie
rozwijać talent malarski, a daliby mu do ćwiczeń taki zaczarowany ołówek. Pamiętacie ten
uroczy film z Dobranocki? I chcesz namalować coś TAK, a zaczarowany ołówek robi TAK.

Otóż nasze ciało nam wynika się spod kontroli. I zamiast służyć Miłości, zaczyna służyć

naszemu egoizmowi. Jedziesz do domu na wolny weekend, mówisz, że NAPRAWDĘ z
ojcem się nie pokłócisz. „Ale no nie... no teraz to już koniec. No, co by nie mówił, to... NIE!
Już z ojcem ABSOLUTNIE nie będzie awantury.” Jeszcze żeś nie zdążyła zdjąć płaszcza i
butów, ojciec się czepną, że przyjechałaś za późno, a ty żeś już taką wiązeczkę posłała, że....
„Kurczę, no przecież miałam się nie kłócić. Obiecałam...” A ciało wymknęło się spod kontroli.

Wymyka się ciało spod kontroli nieraz niektórym ludziom jak biorą półmisek na przyjęciu.

No, chcieli zdjąć jeden plasterek, zleciało sześć... [śmiech] „No i obiecałem sobie, ale jakoś
tak wyszło...”, prawda? Wymyka się ciało spod kontroli. Właśnie, spiesząc się na KUL,
wsiadałem do trolejbusu. Wiedziałem, ze to jest ostatni trolejbus, jakim mogę zdążyć na
zajęcia. I chciałem ta babcię... podać jej rękę. Kiedy się zorientowałem w sytuacji to jakoś ją
łokciem wyeliminowałem z walki. No i moim ciałem chciałem zrobić coś dobrego...

Każdy z nas wie, kiedy ciało zaczyna mówić nie „Miłość” a „egoizm”. Każdy z nas miał

takie... Mimo najszczerszych postanowień.

Otóż... wynika z tego tak: mamy DUCHA, którym jesteśmy w istocie. Duch, poprzez

rozum (jeszcze środki korowe i podkorowe) steruje naszym CIAŁEM i rozkazuje temu ciału,
żeby właśnie służyło Miłością. To mamy taką antropologię na dzisiaj załatwioną.

Natomiast ja jeszcze tutaj przerzucę się, żeby to było jaśniej widoczne, na zwierzęta.

Otóż... Zwierzęta nie są powołane do Miłości. Nie są osobami. Ja bardzo przepraszam
wszystkich wielbicieli i wielbicielki kotów, psów... tych, którzy mówią, że... „Kocham
mojego psa, kocham mojego kota...” Proszę państwa, ja też kocham spać momentami i
kocham Coca-Colę, jak mi się pić chce to ja ją kocham naprawdę wtedy. Natomiast zwierzęta
są... oczywiście, Stworzeniem Bożym. Mamy je szanować, mamy je ‘kochać’ w cudzysłowie,
ale no nie mówimy tutaj o Miłości. Jeśli ktoś mówi, ze kocha psa i kota i mówi to ze
śmiertelną powagą, to coś jest w ogóle z jego człowieczeństwem czy z jego zdolnością
kochania! No, przepraszam, zdaję zawsze takim ludziom pytanie: „Mógłbyś sobie wyobrazić
głębię przeżycia dnia jednego nastego listopada z moim psem?...[śmiech] Poszliśmy pod
pomnik nieznanego żołnierza... [śmiech] Mój pies zadumał się nad Wojną 20-letnią...
[śmiech]” Przepraszam, znaczy, ktoś mówi: „Pies jest moim największym przyjacielem”.
Umarła mi... ktoś bliski, prawda? Wracam do domu, a pies macha ogonem, bo jemu się...

background image

Pytam poważnie, jakim jest przyjacielem, skoro nie potrafi przeżyć ze mną śmierci kogoś
bliskiego... kto umarł mi tam za oceanem np. Ja jestem zdruzgotany, a on mnie ciągnie za
nogawkę na spacer. Oczywiście, psy są bardzo podobne do ludzi w pewnych zachowaniach
dlatego robią na nas takie wrażenie, ale dajmy spokój. Zwierzęta... Nie ma mowy o kochaniu
przez zwierzęta. Zwierzęta...

Zwierzę nie pokocha i nie popełni zbrodni. Jeśli nawet pies rozszarpie kogoś, ON NIE

POPEŁNIŁ ZBRODNI. Jemu się po prostu coś w instynkcie, jego genialnym programie,
który został mu wgrany na twardy dysk przez Pana Boga, coś pokiełbasiło. Ale... wirus.
Zawirusowany program. Ale on jest ZAPROGRAMOWANY. Ja nazywam instynkt
świetnym właśnie takim programem. Pies, zwierzę jest takim narzędziem
CYBERNETYCZNYM i da się to przewidzieć. Otóż właśnie zwierzęta nie mają wolności
tylko mają instynkt, ten program. Proszę zwrócić uwagę... GENIALNY! Człowiek nie ma tak
genialnego instynktu. My dostaliśmy od Pana Boga genialny ROZUM. Człowiek wie, jak
polecieć w kosmos i poleci w kosmos, choć nie zawsze z sukcesami. Natomiast ja jestem
przekonany, że gdybym państwu zaproponował: proszę wyjść teraz z budynku KUL-u i
powiedzieć, którędy na Egipt... to wy nie wiecie. Tzn. ktoś by zaczął kombinować, że to
gdzieś na południe, to pewnie w stronę Kraśnika gdzieś czy coś. [śmiech] A, przepraszam za
słowo, GŁUPI bocian startuje ze stodoły i WIE, gdzie jest Egipt.

Czy ktoś z państwa słyszał, żeby się zwierzęta zatruły grzybami? [śmiech] Zwierzę

podejdzie, powącha i już wie... a człowiek siedzi z atlasem w lesie... [śmiech] analizuje, a
potem cała rodzina ma płukanie żołądka, prawda? [śmiech]

Więc ja tylko pokazuję – zwierzęta są genialnie zaprogramowane... I dlaczego...tu już

przechodzę do seksu. SEKS JEST U ZWIERZĄT GENIALNIE ZAPROGRAMOWANY.
Jest to PEŁNA AUTOMATYKA. PEŁNA automatyka. Przychodzi marzec, a niedługo
przyjdzie... [śmiech] automat się włączy... no i spać nie można na podwórku, bo kot szuka
kotki. Ale marzec się skończy i naprzeciwko takiego kota będzie przechodziła najpiękniejsza
kotka na osiedlu i on na nią nie zwróci uwagi. Prawda? Pies funkcjonuje normalnie, nagle się
automat włączy, cała rodzina pilnuje, żeby kundelków nie było. [śmiech]

Natomiast u człowieka... jak jest z seksem? Zautomatyzowany, czy nie

zautomatyzowany? Otóż w połowie zautomatyzowany. Człowiek w ogóle ma w swoim ciele
też... My mamy też pełne automaty: serce bije – pełny automat! Mamy półautomaty:
oddychanie – ja mogę oddychanie zatrzymać. Ale na szczęście nie muszę myśleć: wdech-
wydech, bo gdybym musiał, to bym pierwszej nocy umarł. [śmiech] Wiecie, ja cały czas
mówię o antropologii, jak fantastyczne jest to, że Pan Bóg nas stworzył z tymi automatami?
Wyobrażacie sobie, że my byśmy musieli o wszystkim myśleć, co się dzieje w naszym
organizmie? Właśnie, siedzisz z dziewczyną i ona mówi: „słuchaj, co tak się zamyśliłeś?” –
„przepycham jelitem w tej chwili...” [śmiech] Prawda? My się uczymy, my studiujemy, my
prowadzimy głębokie rozmowy, a tu cała maszyneria pracuje
... fabryka chemiczna jest
niekiedy drobiazgiem.

Ale wracam do seksu. No więc, u zwierząt seks jest zautomatyzowany. U człowieka –

PÓŁ AUTOMATYKA. U człowieka działa organizm na bodźce pewne i to dzieje się
automatycznie. Prawda? Najbardziej zjawisko takie znane, które przeżywacie już od paru lat...
(może dzieci tego nie przeżywają, ale kiedy już człowiek się staje wrażliwy na bodźce
seksualne, wszyscy tak już bardziej przeżywamy, dziewczęta przeważnie później, chłopcy
wcześniej, potem się role odwracają, nieraz chłopcy maja z tym spokój, dziewczyny szaleją,
automat przerzuca swoje działanie...) Znacie to z doświadczenia, z osobistego doświadczenia,
z literatury, z filmów... wchodzi pan do pokoju, gdzie jest piękna pani. Na nią patrzy. I
automat dostaje bodziec: ona jest piękna. I ciało zaczyna się kręcić w kierunku: zrealizuj
się seksualnie z ta panią
. [17:26] Ale rozum, właśnie, który ma czuwać nad miłością, mówi:
„słuchaj, przecież ty jej nie znasz!...” [śmiech] Ale w tym momencie pani mówi: „Słucham

background image

pana?” Mówi to czarującym, niskim głosem. Dostał drugi bodziec. Automat się rozkręca. Ale
rozum mówi: „człowieku, przecież to jest może mężatka!” No to on mówi: „No to się
poznamy! A może ona jest nieszczęśliwa w małżeństwie?” W tym ona podaje mu rękę, więc
on dostaje kolejny bodziec: dotyk skóry. No, więc zaczyna cały drżeć. Ona podchodzi bliżej i
zaczyna ten pan czuć fantastyczny zapach firmy Gabriela Sabbatini np. i w ogóle jest
oczarowany, szumi mu w głowie.

Naprawdę... może ktoś trafić na taką sytuację, jego automat się rozkręca i pragnie

rozładowania swojego popędu seksualnego. Ale rozum mówi: „Nie, no daj spokój, człowieku,
co ty robisz? Odwróć się, wyjdź, uspokój się...” No... różnie się to kończy. A nieraz ktoś
mówi, jak pracowałem na parafii ludzie przychodzili i mówią: proszę księdza, straciliśmy
rozum. Byliśmy pod namiotem, no...straciliśmy rozum, jeszcze nam pomogły napoje
wyskokowe i urocze gwiazdy w Augustowie i straciliśmy rozum i... my w sprawie chrztu
jesteśmy i w ogóle...”. [śmiech]

Przepraszam, śmiejecie się... Wszyscy żeście się zawsze tak kontrolowali rozumem...

Ho ho ho ho ho! Ho ho ho ho ho! Słuchajcie, różnie jest. Popęd seksualny jest potężną siłą.
Bo POPĘD SEKSUALNY MÓWI JEDNO: CHCĘ MIEĆ DZIECKO, chcę zrodzić dziecko.
Najgorsze, że popęd seksualny nie wie, ze ktoś, w kim on jest, jest nieraz księdzem, siostrą
zakonną, panną.... POPĘD SEKSUALNY JEST GŁUPI. „Masz mieć dziecko.” I ciągle
krzyczy i pobudza chłopaka czy dziewczynę. Z różną intensywnością, ponieważ
temperamenty ludzie mają różne. Są tacy, którzy zareagują na dotyk, na wzrok. Potem, jeśli
jest brak tej kontroli, dochodzi do gwałtu. Ktoś tak rozkręcił tą swoją seksualną maszynerię,
że nie może się opanować i gwałt, czy, jak teraz mamy dużo mówienia o... molestowaniu
seksualnym.

I ta relacja miłości, rozumu, duchowości człowieka nad naszą cielesnością nazywa

się KULTURĄ. Jeśli ktoś nad tym dobrze panuje, jest kulturalny, jeśli ktoś nad tym słabo
panuje... mało ma kultury, a dużo biologii w sobie.

I profesor uniwersytetu wychodząc przed uczelnię, dostrzeże, że jakaś dziewczyna jest

naprawdę śliczna i ma urodę Klaudii Schifer niemalże. Ale spojrzy na nią i pójdzie dalej.
Natomiast kiedy ta sama dziewczyna pójdzie parę kroków dalej i spotka tzw. kolesiów spod
budki z piwem, no to się zaczyna: „ej, lalunia, ty, ej...” itd. Pan profesor, choćby mu się ta
dziewczyna podobała, nigdy nie powie: ”ej, lalunia” itd., prawda? [śmiech] Bo to jest
opanowanie swoich pragnień, które... może się w nim w ogóle w takiej formie nie rodzą,
chociaż pragnienie spotkania, zbliżenia może się jakieś rodzić. Więc mówimy tu o
KULTURZE. O kulturze duchowej człowieka, o opanowaniu się. Z tym jest coraz słabiej,
dlatego że cały świat mówi: „Jesteś podniecony - to się rozładuj. Bo jak się nie
rozładujesz, będziesz nerwowy, będziesz zestresowany, będziesz chodził ciągle i o tym
myślał...”
Przepraszam, mówimy tu o człowieczeństwie. Nic, co ludzkie, nie jest nam obce.
Chce ci się kichać, to kichaj, chce ci się siusiu, to zrób siusiu. Chce ci się coś innego, to zrób
to, chce ci się seksu, to zrób seks. Tylko zrób seks kulturalnie, nie od razu współżyjcie z
dziewczyną, bo może być dziecko, ale petting, ale inne rzeczy... czy samogwałt... no wiesz,
bez przesady. No nie bez przerwy, ale jeśli cię to męczy, zrób to higienicznie, ładnie – ludzka
sprawa.

I ponieważ takie opcje są preferowane i one są w gazetach tzw. młodzieżowych czy

innych przedstawiane jako coś zupełnie naturalnego, plus jeszcze rozbujanie takie
emocjonalne
ludzi, brak pewnej dyscypliny, no to z tym opanowywaniem jest coraz słabiej.

[21:29]

Otóż jeśli chodzi o prawa tej MASZYNERII w nas, całej tej rzeczywistości

seksualnej, to tak. Po 1. tego się nie da WYŁĄCZYĆ. U zwierząt się wyłącza, u człowieka
nie. Człowiek 365 dni w roku... człowiek jest istota seksualną. Oczywiście, powtarzam, to nie
znaczy, że pragnie seksu. Jeśli ktoś jest zdruzgotany psychicznie, kobieta, coś, ktoś właśnie
umarł, dziecko choruje, jej nie w głowie jest seks. Jeśli ktoś jest chory, ma gorączkę, źle się

background image

czuje, nie w głowie mu seks. Ale generalnie nie ma tak jak u zwierząt, że (oczywiście wiecie
o tym, że w cyklu kobiety i jakoś tam mężczyzny to natężenie pragnienia bodźców
seksualnych się zmieniają. Nieraz są większe, nieraz są mniejsze... Zdecydowanie zmieniają
się z wiekiem, zdecydowanie zmieniają się pod wpływem pewnych doświadczeń
seksualnych), ale generalnie nie da się tego wyłączyć. Człowiek zdrowy, normalny, bez
jakiejś tragedii duchowej, choroby fizycznej jest istotą seksualną.

I druga rzecz: jeśli człowiek to opanuje, to nic mu się złego nie stanie. I wiem, ze

właśnie tutaj już powiedziałem przed chwilą, stoję w opozycji do tych mędrców świata,
którzy mówią: „STANIE CI SIĘ. Jeśli będziesz opanowywać swój popęd seksualny na
siłę, będziesz go ciągle tłamsić, to ci się coś stanie.” Nerwice, nie nerwice, cuda nie widy.
Otóż jest różnica. Gdyby wszyscy ludzie na świecie opanowali swój popęd seksualny, to by
się coś stało. Rodowi ludzkiemu by się cos stało, bo by za 70-80 lat przestał istnieć.
Natomiast jeśli poszczególny człowiek opanowuje swój popęd seksualny i rezygnuje z
seksualności, to mu się nic nie stanie. To mu się nic nie stanie.

Ja z reszta tutaj zawsze, kiedy chodzę do kina (a przeważnie staram się iść przed

południem, bo w popołudniowych seansach jest więcej ludzi, chociaż teraz nie ma kłopotów z
tłokiem w kinach) nieraz się zdarzy, że na jakiś film przychodzą tzw. chłopcy, co się zerwali
ze szkoły, prawda? I usiądą w ostatnim rzędzie i zaczyna się (to jest największa tragedia,
człowiek nie wie, czy wyjść z tego filmu, no...zrezygnować z tych 15zł?...), zaczynają się
komentarze z ostatnich rzędów: „Eee... dawaj ją tutaj... eee.. tu, wiesz, to tego...” Jestem
przekonany na 9o%, że ci chłopcy się onanizują, albo uprawiają seks. Zgodnie z teorią tych
państwa, którzy mówią: popełnisz samogwałt, będziesz spokojny”, powinni w tych
ostatnich rzędach po prostu siedzieć CICHO.
To ci, co praktykują czystość, powinni się
trząść w fotelach i dostawiać jakiś drgawek w kinie na widok sceny erotycznej. Natomiast
dzieje się zupełnie odwrotnie. Otóż to właśnie ci panowie, po pierwsze psychicznie, dla nich
oglądanie sceny erotycznej jest tak wielkim przeżyciem, że on jeden przed drugim muszą
pokazać, że mają do tego DYSTANS. Oni są w ogóle jakoś emocjonalnie rozbujani, nie
potrafią spokojnie takiej sceny obejrzeć. Popisują się nawzajem między sobą, szpanują, przed
dziewczynami się popisują... Ale przede wszystkim to ich naprawdę bardzo rusza.

Ja się pytam: gdzie jest spokój tych, co się onanizują? Gdzie ten spokój, o którym

piszą w gazetach? „Zrób to, będziesz miał spokój.” NIE BĘDZIESZ MIAŁ SPOKOJU,
WŁAŚNIE, ŻE NIE.. To nie jest droga do tego. Dlatego ograniczenie popędu seksualnego
NIE JEST szkodliwe dla człowieka.

Natomiast ja się zgodzę z czymś innym, co nieraz można przeczytać: człowiek bez

MIŁOŚCI fizycznej. Bez MIŁOŚCI w wymiarze FIZYCZNYM... będzie skarłowaciałe jego
człowieczeństwo. Ja już widzę, jak zaczynają pracować długopisy na kartkach z pytaniami do
mnie: a jak to jest u księży? No bo ksiądz przed chwilą powiedział, że człowiek bez
uprawiania miłości fizycznej nie będzie normalnym człowiekiem. Ja się pod tym podpisuje
obiema rękami. Tylko, kochani, do tego jeszcze dojdziemy przy narzeczeństwie... Miłość
fizyczna ma 1000 odmian. SEKS jest bardzo mocną, ważną, związaną z przekazem ŻYCIA
odmianą miłości fizycznej, ale miłość fizyczna to jest, w najszerszym tego słowa znaczeniu,
każdy gest, spojrzenie, słowo napisane, która ma budować między jednym a drugim
człowiekiem Miłość. I dotyk z resztą też.

Czy zwróciliście uwagę na Jana Pawła II? On bez przerwy dotyka ludzi. Teraz może

jego stan zdrowia mu na to nie pozwala, ale przecież papież, kiedy się u niego było... w jego
dotyku coś jest. Pamiętam, jak byłem w Rzymie z pobożnymi parafiankami i panie od rana
prasowały sukienki i płakały. Malowały się i znowu płakały i znowu się malowały... [śmiech]
„Boże, idziemy na spotkanie z papieżem!” A ja, ksiądz doświadczony: „Boże, papież... No
pójdziemy do papieża, bez przesady...” No i poszliśmy do papieża i ja byłem w tedy właśnie
na KUL-u na studiach i powiedziałem: „Ojcze Święty, KUL pozdrawia.” I Ojciec Święty

background image

dotknął mojego policzka twarzą. Wyszliśmy od Ojca Świętego, wszystkie panie były
uspokojone, a mi tak leciało, że Bogu dzięki, że się nie umalowałem wtedy. [śmiech]

Papież dotyka ludzi. Papież głaszcze, papież trzyma za rękę. Jezus dotykał ludzi,

poczytajcie Ewangelię. Dotknął, bo musiał to robić? Położył rękę, dotknął oczu, dotknął uszu.
Jezus mógł stanąć, powiedzieć: „Niech ten będzie uzdrowiony, tamten...” [śmiech] i koniec!
Nie potrzebował żadnego gestu, bo człowiek kocha fizycznie. Kto jest największym
przeciwnikiem fizycznej miłości w Polsce? Nie Kościół. Urząd Ochrony Państwa! Bo jak
papież szedł do ludzi, to oni go ciągle odpychali. [śmiech] W 99 roku samolot już startował,
silniki były odpalone, a papież jeszcze ze schodków cmoknął dzieciaka, jakiegoś chłopca i
zdjęcie zrobiło furorę w całej Polsce. On ciągle całuje dzieci, dotyka, przytula, okrywa swoim
płaszczem papieskim... Bo KOCHA ludzi. I teraz uprzedzę odpowiedź na to pytanie: ksiądz,
który nie uśmiechnie się, nie podejdzie, nie kupi mamie kwiatka na imieniny, dzieciakom
cukierków nie da i nie weźmie ministrantów z zakrystii i nie powie: no, urwisy, tylko mi nie
gadajcie przy ołtarzu!” to przecież jest chory. Siostra zakonna, która by nie obdarzała ludzi
uśmiechem, coś jest nie tak. I wy... Miłość fizyczna JEST konieczna. Jeśli ktoś cały czas
siedzi, nie uśmiecha się, to...

Wiecie, po czym poznać, że ktoś ma kłopoty z czystością? Właśnie po tym. Bo się

nigdy nie uśmiecha. Chodzi zamknięty, dziwny, [śmiech] ucieka od ludzi. To są kłopoty z
czystością! Nie ma kłopotów z czystością, choć to też może być niezręcznie, że ktoś się do
każdej dziewczyny przykleja: „cześć, Ewa, tutaj”... Ale na pewno kłopotem z czystością jest
dziwny smutek, dziwna separacja od ludzi, jakieś zdziwaczenie, jakieś, że ktoś:„nie, nie
dotykaj mnie... nie, nie, w ogóle... co za...kwiaty? Nie”. Miłość fizyczna. Napisać, zrobić, itd.
Jakiś drobiazg.

Kochani, dlaczego tutaj nawiązałem do tego, że my się różnimy ze światem jeśli

chodzi o głos świata w sprawie seksu i Kościoła? Świat mówi tak: współżyj, uprawiaj seks,
byleby właśnie kulturalnie, w sposób odpowiedzialny, itd. Ale oczywiście przed ślubem jak
najbardziej... na studiach i... wszystkie możliwe sposoby. I BĘDZIESZ SZCZĘŚLIWY.” I
tutaj dochodzę do pytania, które jest tytułem naszego tematu. Czy rzemiosło, czy poezja?
Otóż, proszę państwa, jest szczęście TAKIE i jest TAKIE. Ktoś poszedł do łóżka z
dziewczyną, współżył z nią, obudził się rano i mówi: „To było CUDNE! To było ŚLICZNE!
To było fantastyczne!”. On jest szczęśliwy. Ale wiecie, o jakie szczęście chodzi Kościołowi?
Kościołowi chodzi o takie szczęście, które jest już metafizyką szczęścia.

Poszedłem do szpitala do pewnego pana, który miał już 60-70 lat, przyszedłem go

wyspowiadać. U niego była żona. I mówi: „O, już ksiądz przyszedł! No to, Heniu, żegnam cię,
całuję cię, wracaj do zdrowia. Księdza witam, ale już ja uciekam, bo wiem że ksiądz będzie tu
mojego męża spowiadał.” I ona wyszła, on mówi: „Proszę księdza, zanim się zacznę
spowiadać, to... zawsze żonie tu przez okno macham, jak ona tu jeszcze idzie przy szpitalu. I
wyszedł i patrzył, ona do niego machała, on do niej machał...No, ja się włączyłem, trochę
pomachałem... [śmiech] Żeby tak było miło. I on do mnie mówi, wiecie... tak, panowie, jak
mężczyzna do mężczyzny, mówi: „Kurcze, proszę księdza...” – nie pamiętam czy powiedział
„ale kobieta” czy „ale babka”.... Tak patrzy, ona mu macha i mówi: „Proszę księdza, co za
kobieta.... 45 lat ze sobą jesteśmy i jeszcze jej nie rozgryzłem. [śmiech] Co za kobieta...” –
mówi. „Ksiądz na nią popatrzy. Co za kobieta!” To jest Miłość. To jest szczęście. Odkrywać i
NASYCAĆ SIĘ Tajemnicą... Nasycać się Tajemnicą drugiego człowieka. I ODKRYWAĆ tą
Tajemnicę. Odkrywać w tej Tajemnicy dobro... przez ile? Pół roku, rok, 2, 3? 60, 70!....

Kiedyś chodziłem po Kolędzie... Taki pan...pani po katolicku poszła robić herbatę, pan

po katolicku się rozsiadł w fotelu... I ja pytam: „gdzie państwo wzięliście ślub?” On mówi, że
właśnie kilka dni temu mieli tam...50 rocznicę ślubu... w tym i w tym kościele... nie

background image

wytrzymuje i mówi: „Proszę księdza... TAK piękniej kobiety, jak moja żona, nie ma na całym
świecie.” Ona tam tą herbatę robi, z kuchni mówi: „Gieniu, przestań te głupoty gadać, bo...”

„Proszę księdza... Tak pięknej kobiety, jak moja żona nie ma na całym świecie. I niech

ksiądz nie zaprzecza, bo się pokłócimy.” [śmiech] Mówi: „Ja byłem kierowcą ciężarówki, ja
zjeździłem Niemcy, Holandię, Francję... Ja widziałem piękne kobiety. Hiszpanki widziałem
piękne, Portugalki... Ale tak pięknej kobiety, jak moja żona, to nie ma.”. Ja mówię: „No to
musieliście się niesamowicie dobrać, że tak się kochacie.”
- O proszę księdza, charaktery mamy paskudne – powiedział mi ten pan. – już przed ślubem
to żeśmy się kłócili potwornie, baliśmy się, co będzie z naszym małżeństwem. 2 razy we mnie
pierścionkiem zaręczynowym rzucała... [śmiech] I tuż przed ślubem ktoś nam dał prezent
ślubny – krzyż, krucyfiks. I umówiliśmy się tak... Bo byliśmy szczerzy, powiedzieliśmy tak:
kochanie, bierzemy ślub. Ale umowa jedna: CODZIENNIE, WIECZOREM klękamy przed
tym krzyżem na minutę modlitwy... na 2 minuty modlitwy. A jak się pokłócimy i ktoś nie
przyjdzie na modlitwę wieczorem, to się przyznaje, że jest winny tej kłótni. [śmiech]

Majstersztyk... Brawa dla tego pana! I mówi do mnie:

- Proszę księdza, pokłóciliśmy się w 2 tygodnie po ślubie, gdzie powiesić lustro. [śmiech] Ja,
jak normalny człowiek, mówię: lustro wisi w przedpokoju, moja żona, że w pokoju, bo jest
śliczne. Ja myślałem, że to lustro już wyleci przez okno, ale wieczorem idę na modlitwę na 2
kolana. Moja żonusia, nie wiem jak to zrobiła, bo uklękła jeszcze z większym hukiem.
[śmiech] I klęczymy. Ja mówię: „Panie Boże, jak mi dałeś taką kobietę, to mi pomóż!”
[śmiech] A ona mówi: „Wojska anielskie nie pokonają tego ciemnego umysłu!” [śmiech]
Ksiądz nie uwierzy! Ksiądz nie uwierzy, myśmy się kłócili jeszcze przed krzyżem do Pana
Jezusa. [śmiech] A Jezus z krzyża mówił: „Dzieciaki... Dajcie spokój. Dzieciaki, dajcie
spokój!” Bieda była wtedy w kraju, mieszkanie, to leciała woda po suficie, chorzy byliśmy
obydwoje...

I dlatego Pismo Święte mówi: „Niech słońce nie zachodzi nad waszym niebem.” Jeśli

zrobicie taki ślub: codziennie minuta modlitwy, szanse na przeżycie waszego małżeństwa
wzrosną o 60-70%. TYLKO TYLE. Bo Miłość to nie jest patrzenie się w siebie, a Miłość to
jest patrzenie się we wspólnym kierunku
. Patrzenie się w siebie wam się znudzi. Wasi
rodzice często siadają... „Gieniu, jaki ty jesteś śliczny...” „Halinka, jakie ty masz papiloty
cudowne!”? [śmiech] NIE, NIE! Wy nie wierzycie, że... „Jak to? Przecież ona jest taka
śliczna, ja się jej mogę w te oczy godzinami patrzeć!” Sorry za realizm – znudzi się. I wtedy
będzie trzymać tylko wspólne patrzenie. Jeszcze nieraz rodziców trzymają dzieci. „Nie
rozwiodę się z nią, proszę księdza, bo mamy dzieci. Nie zrobię tego. Ale jak dzieci dorosną,
to już może tak.” Tylko zapatrzenie się w Jezusa Chrystusa. I TO jest Szczęście przez duże S.
Tego się nie da opisać. Seks da się opisać. Seks można pokazać na filmie. To jest o wiele
trudniejsze do pokazania na filmie.

Poza tym jeszcze powiem rzecz dla was oczywistą, dlaczego tak się mówi o „wolnym”

seksie. Wolnym... w cudzysłowie „wolnym”... Dlatego, że jest to największy biznes świata po
narkotykach. To dlatego muzycy rokowi reklamują środki antykoncepcyjne na koncertach. Bo
przychodzi gościu z fabryki prezerwatyw i mówi: „Muzyk, koperta dla ciebie. Powiedz tej
młodzieży, że guma to jest w porządku.” I tak się biznes kręci.

Jeśli jakieś pismo upada, to wpierw się robi program na tydzień telewizyjny, jeśli

upada dalej, robi się kącik „Pierwszy raz”. I większość czytelników zaczyna od kącika
„Pierwszy raz”. Bo seks, pornografia, to jest największy biznes świata po narkotykach. I
chcą nas w ten biznes wciągnąć. Jeśli cię przekonają, że antykoncepcja jest dobra, mają
klienta. Jeśli cię przekonają, że pornografia jest dobra, mają klienta, przynajmniej stron
internetowych. I dlatego to jest takie ważne. A poza tym, no właśnie wiecie, pornografia
zawsze ściąga ludzi, film zawsze ściągnie. Teraz w Warszawie wymyślili jakiś film od 21 lat.
No, fantastyczne! Wymyślą film od 33, a będą ludzie walić. Wiadomo, co to zapowiada. I na

background image

to się ściąga. Przepraszam, muzycy rokowi DOBRZY nie muszą się rozbierać na estradzie.
Nie muszą sobie, przepraszam, widzicie koncerty rockowe tu i ówdzie wsadzać statywów od
mikrofonu Roger Waters, oglądałem właśnie niedawno jego koncert, pan w marynarce, który
przez 3 godziny robi takie rzeczy, że... Pani Ewa Demraczyk, która była kiedyś wielką
gwiazdą, stała na estradzie w czarnej sukni... Stała przez godzinę, dwie i ludzie byli
zahipnotyzowani. John McLuffin, wielki gitarzysta, zakłada krótką koszulkę, on się nie musi
tarzać na estradzie i robić prowokacyjnych, jakiś kopulacyjnych ruchów. Ale żeby być
TAKIM artystą, trzeba być ARTYSTĄ. Natomiast kiedy już ktoś tego za bardzo nie potrafi,
robi skandal na estradzie. Tak samo reżyser filmowy. Arcydzieła nie muszą pokazywać
fizjologii. Fizjologię powinni studiować studenci medycyny i ginekologii. A nie film, artyzm
powinien być tutaj takim wykładnikiem. Ale idźmy dalej, bo wierzę, że się tutaj rozumiemy.

[35:21]

I teraz parę myśli na temat właśnie sporu świata i Kościoła na temat

rozpoczęcia współżycia, uruchomienia tego całego... pięknego w sumie mechanizmu, który
jest przede wszystkim w wymiarze miłości a nie fizjologii. Kochani, chcę was o cos poprosić.
Każdy z was powołany do małżeństwa, poza czasem oczywiście jego dusza jego dziecka
została stworzona. Kiedy je obudzicie w wymiarze doczesnym, tutaj świata, to zależy od
ciebie, od twojego obecnie narzeczonego, to zależy jakoś od was. Chcę was prosić o jedno,
żebyście za wcześnie swojego dziecka do życia nie obudzili. Może ktoś z was przeżył w
domu rodzinnym takie piękne sytuacje, kiedy jest niedziela, prawda, śpicie sobie dłużej,
błogosławiony czas... Ojciec się już kręci po domu taki niecierpliwy, bo to syn przyjechał,
mówi: „No wstawaj tam, no weź już wstawaj!” A mama z tym sercem dobrym mówi: „Nie
budź go./ Nie budź jej! Niech jeszcze sobie pośpi. Jeszcze śniadanie nie gotowe. Jak będzie
śniadanie gotowe, to go obudzimy.”

Kochani, nie gniewajcie się, ale w większości z was, nie znam was wszystkich, nie

jesteście jeszcze gotowi na bycie ojcem i matką. Jeszcze śniadanie nie gotowe, jeszcze
wózeczek nie kupiony, jeszcze domu nie ma, jeszcze ci chłopak nie powiedział, że cię nie
opuści do końca życia. Nie budźcie swojego dziecka, to jest bardzo łatwo zrobić. To jest
naprawdę proste. Dopiero kiedy będzie wszystko gotowe. Dlatego Kościół mówi: ”mnóstwo
dzieci obudziło się za wcześnie, kiedy nic nie było gotowe.” A poza tym pamiętajcie: dziecko
jest wychowywane przez rodziców od momentu poczęcia. Przyjmuje od rodziców od
momentu poczęcia. Przyjmuje dobre i złe rzeczy.

Wiecie, kiedy nieraz chodziłem do Centrum Zdrowia Dziecka, na korytarzach

widziałem te matki, które były z chorymi swoimi dziećmi tam. Siedziały i mówiły: „jakie się
dzieci teraz nerwowe rodzą! Jakie te dzieci się rodzą niespokojne, te dzieci się takie chore
teraz rodzą!” Ja nie chcę sądzić tych kobiet, ale jest takie zjawisko, że dziecko od razu czuje,
jak jest przyjęte. Od razu. Jeśli dziewczyna przychodzi do chłopaka i mówi... zaczyna płakać,
już nerwy... wszystko dziecko czuje. Mówi: „Wpadliśmy.” A on mówi, przepraszam: „Kurczę,
miałaś uważać, ty głupia!” „ty, po co mnie namawiałeś, i co robimy?!” „Usuwamy, nie
usuwamy, dobrze, jadę do matki.” Przyjeżdża do matki: „Mamo, jestem w ciąży!” „Ach, ty
moja córka, jaka ty jesteś!” Ojciec: „Wynoś mi się z domu!” Dziecko wszystko to czuje.
Potem narada rodziców: „To co, jest ten ślub?” „Dobrze, bierzemy ten ślub!” No w porządku,
do księdza: „Szybko, nie chcemy nauk, bo nie zdążymy!” Potem idzie do ołtarza, wszyscy
patrzą – 6 miesiąc, przeżywa, potem weselisko, potem picie alkoholu, potem poprawiny,
potem przeprowadzka... Dziecko wszystko to czuje. A jest jak plastelina. I potem się rodzi i
jest znerwicowane. I ta kobieta mówi: „Ale się te dzieci teraz takie rodzą.”

Ja nie wiem, ale setki tysięcy dzieci się tak rodziło. I takie miało pierwsze 9 miesięcy

życia. Każe dziecko chce i każda kobieta, od której wtedy tyle zależy i od męża też tylko
pośrednio... Mi kiedyś opowiadała pewna kobieta [38:43] jak wróciła do domu, byli
małżeństwem, mąż wraca, mówi: „Kochanie, muszę ci coś powiedzieć.” No on się rozbiera,
mówi: „Co?”- „Będziemy mieli dziecko.” On mówi: „Nie ruszaj się! Nie ruszaj się, tobie się

background image

nie wolno ruszać!” Wziął ją na ręce, zaniósł do łóżka, wziął książkę i mówi: „Kochanie, jak
się czujesz?” Ona mówiła: „Ja wiedziałam, że on się wygłupia, ale on był pijany ze szczęścia.
On nie wiedział, co robić.” – „Kochanie, co ty możesz jeść? Jajeczko, sardynki... ja ci zaraz
wszystko kupię, tylko ty się niczym nie denerwuj, tylko się niczym nie denerwuj.” Chciałabyś
tak usłyszeć, żeby twój partner zareagował na wieść, ze jesteś w ciąży, że będziecie mieć
dziecko, to nie bódź go za wcześnie. I powiedz, że chcesz być wzięta na ręce i zacałowana i
chcę żebyś wyleciał do kwiaciarni, wykupił wszystkie róże. Chcesz tego i masz prawo tego
chcieć.

A tyle było tragedii... Zasada pierwszego wdrukowania. Z resztą tutaj zasada samego

tego pierwszego seksu. To było niesamowite, kiedyś prowadziłem spotkanie z moimi
studentami właśnie na temat pierwszego razu. No... ultra katolicy, Osama Binladen to jest
przy nich drobiazg [90:00] i Hess Bolah. No i siedzi ta rada starców, tych katolików takich,
prawda.... Ja mówię, słuchajcie, wam chyba nie muszę tłumaczyć, że pierwszy raz no to w
noc poślubną? A Marek, moja prawa i lewa ręka, mówi „A ja, proszę księdza, właśnie nie w
noc poślubną.” Ja mówię: „Marek, czyś ty zgłupiał?” A on mówi: „Proszę księdza... co w noc
poślubną? Co w noc poślubną? Spocony, zmęczony, na drinku... Cały cuchnący. W noc
poślubną powiem mojej żonie: ‘pa, kochanie’ i odprowadzę ją do pokoju. A dzień później...”
Marek miał to wszystko przemyślane i powiedział: „A dzień później przedstawienie w
Teatrze Wielkim, kolacja w hotelu Sheraton, zielona pościel, muzyka z „Titanica”...”
Chłopako mówią: „Marek, co dalej?” A on mówi: „Copyright, bo prawa autorskie są moje.”
Marek to dobrze przemyślał, bo ma sześcioro dzieci dzisiaj.... Także.... otóż słuchajcie, tu
dochodzimy... oto jest poezja. Natomiast ile osób ten pierwszy raz ma: „ Boże Drogi, matka
idzie! Nie, to sąsiadka! Jezu!” Rozmawiam z kobietami, które mówią: „Proszę księdza, jestem
nienormalna, mam męża, mamy mieszkanie, idziemy do łóżka, zaczynamy się kochać, ja się
boję.” Mówię: „Czego się pani boi?” – „No nie wiem, czegoś się boję.” I potem ze słowa do
słowa, że ona się bała od paru lat, kiedy współżyli przed ślubem. Bała się ciąży, bała się, że ją
zostawi, bała się, że ktoś ich nakryje, bała się, że to grzech... Współżyli, a ona myślała, że
jutro nie może iść do Komunii Świętej. To jest PIE-KŁO. PIEKŁO. Przepraszam, może apel
pod adresem panów... nieraz to mężczyźni mniej przeżywają, ale dziewczyny przeżywają
piekło. Ale boi się tak bardzo go stracić. Dlatego ten pierwszy raz... tu chodzi o poezję. Że
jest ta cała prawda, cała otoczka bezpieczeństwa domu. Ciąża – tak. Że ktoś się dowie – a
niech się dowie! Że Pan Bóg? Przecież my po stosunku uklękniemy i podziękujemy Bogu za
udany akt małżeński, rozumiecie? Nie, że się boję współżycia. Ja Bogu dziękuję za
współżycie. Ten komfort duchowy – to jest ta poezja, o którą chodzi Kościołowi. Ale to się
musi zacząć w Prawdzie od początku.

Ksiądz rektor Świętej Anny Akademickiego Ośrodka w Warszawie... no, spryciarz.

Kiedyś przyszła do niego taka para narzeczeńska i mówi: „Proszę księdza, my mamy ślub w
sobotę, dziś jest środa. Czy to jest naprawdę różnica, czy my dziś będziemy współżyć?
Wszystko załatwione – mieszkanie jest, łóżeczko jest. Kochamy się, no wszy... no czy to jest
naprawdę, uzależni nasze współżycie, czy my podpiszemy te dokumenty?” A ksiądz rektor,
kamienna twarz Baster Kiton, mówi: „
- Nie... oczywiście! Przecież nie bądźmy formalistami, parę dni... to nie robi różnicy, nie od
papierków Miłość zależy. Wasz ślub o 15... tak, tak, ale jest kłopot z waszym ślubem.... My
wszyscy księża jedziemy na akademicką pielgrzymkę na Jasną Górę... Kto wam tego ślubu
udzieli?... Ale mam pomysł, udzieli go wam pan kościelny. Ubierzemy go w albę, założymy
mu stułę, założymy mu kapę...- oni tak bledną...- Nie, nie bójcie się, on jest w
neokatochemacie, powie wam rewelacyjne kazanie...- Oni mówią:
- Nie... ale ksiądz żartuje?
- Nie, dlaczego? My naprawdę wszyscy wyjeżdżamy.
- No, ale my chcemy, żeby nam ksiądz udzielał ślubu!

background image

- To co za różnica, czy on ma legitymację kapłańską w kieszeni, czy nie ma? Czy on
powiedział kiedyś: „Chcę być księdzem” czy „Nie chcę”...?
- [43:40] Nie, no proszę księdza, jak to będzie świecki udzielał ślubu?
- No to chcecie księdza? Chce pani księdza przy ołtarzu?
- Tak, chcę księdza przy ołtarzu.
- To niech pani w łóżku chce męża.

Jest różnica? Jest różnica! I dlatego, kochani, dochodzimy do istotnego momentu.

Słowo „Kocham” i „Miłość” jest najbardziej zakłamanym słowem świata. Błogosławiony
chłopak, który potrafi powiedzieć dziewczynie: „Nie spotkam się dzisiaj z tobą, bo mogę cię
skrzywdzić. Nie, że cię kocham. Mogę cię skrzywdzić seksem. Ja jestem bystry, ja cię
namówię na seks. Ja jestem sprytny. Pójdziemy na koniak i będzie seks. Uciekaj ode mnie!
Tak cię kocham, że cię upokarzam przed tobą i ci to mówię.” Dziewczyna, jak to raz
usłyszysz od chłopaka, to idź do kościoła, uklęknij i podziękuj za niego. Podziękuj za niego.
Za kogoś, kto ci tak powie. „Uciekaj ode mnie, bo jestem niebezpieczny. I nie umiem cię
kochać. Ja cię właśnie nie kocham, wiesz? Dzisiaj cię nie kocham. Oszalałem na punkcie
seksu, przestałem cię kochać. Coś się stało. Muszę właśnie wrócić, pojechać na rekolekcje,
muszę się uspokoić, wyspowiadać i z powrotem zacząć cię kochać.” Chryste Panie, co za
prawda piękna! Są tacy ludzie. Bo miłości trzeba się mozolnie uczyć. Co znaczy słowo, że po
dyskotece sobie mówią: „Kocham cię.”? „Podobasz mi się. Pragnę cię jakoś, chcę cię
poznawać, zafascynowałem się tobą” – to znaczy słowo „Kocham”. Do Miłości jest jeszcze
trochę daleko. [45:06] Po to jest czystość w małżeństwie.

Wiecie, jedną z największych zagadek duszpasterskich jakie przeżywam, jest to, że jak

udzielam ślubów, najczęściej właśnie w kościele św. Anny w Warszawie, to już mówię
często do nich: „Stańcie do siebie twarzami, podajcie sobie ręce”, związuję im stułą dłonie,
mówię: „powtarzajcie za mną słowa przysięgi małżeńskiej” – i tu jest zagadka. Na 10 par, 7
nie patrzy się sobie w oczy. No, kurczę, nigdy nie brałem ślubu, ale jakbym już miał
powiedzieć: „Anno, biorę cię za żonę”, no to bym spojrzał jej w oczy, tym bardziej, że stoję
do niej obrócony twarzą pół metra do niej. A on stoi i mówi: „Biorę ciebie, Anno za żonę....”
[śmiech]

Wiecie, jest jeszcze nieraz sytuacja niezła, jak pan młody ma na imię tak jak ja – Piotr

i ona się patrzy na mnie i mówi: „Biorę sobie ciebie, Piotrze za męża...” [śmiech] No
poważnie wam mówię! Jeszcze jak jest taka miła, urodziwa i mówi mi, że „cię nie opuszczę
aż do śmierci...” [śmiech] to tak sobie człowiek w tym celibacie westchnie.... [śmiech] Ale jak
taka starsza, korpulentna pani mówi „nie opuszczę cię aż do śmierci”... [śmiech], to ja
mówię... ekhm....[śmiech]

Coś tu jest chore, że oni się nie patrzą sobie w oczy. [46:25] Dla mnie w ogóle, wiecie,

ja często, mówiąc kazania, istotę życia duchowego, religijnego określam: „spójrzcie Jezusowi
w oczy.” Czy patrzysz się Jezusowi w oczy? Wiecie, ile to jest.... Seks jest mocnym wejściem
w duszę człowieka. Ale może być seksu bez żadnej duszy. A w oczy? Pamiętacie, jak było
dawniej...

-

Chodź no tutaj! Byłeś w szkole?

By.. by...byłem.

Popatrz mi się w oczy!

Mamo... no... na pierwszej lekcji nie byłem...

Popatrz mi się w oczy!

W oczy zagląda się do duszy. Każda z was, dziewczyny, jak wsiądziecie do pociągu, jakiś
facet się zacznie na ciebie gapić, odwrócicie wzrok. Nie pozwolisz mu się spojrzeć w oczy.
Bo przez oczy zagląda się w duszę. Nie raz przeżywaliście to, że byliście na jakimś spotkaniu,

background image

kawiarnia, gitara... i nagle patrzysz, ktoś ci się patrzy w oczy. I tak mówisz: „O jej... [śmiech]
Może się gdzieś pobrudziłem? [śmiech] Ale się patrzy...[śmiech]” To jest bardzo mocne. Nie
raz się spotykasz, kogoś za miesiąc ‘to ten, co mi patrzył w oczy’. Dlaczego oni w czasie
ślubu się boją spojrzeć w oczy? Jeden starszy ksiądz powiedział: „Oni się pierwszy raz z
bliska widzą, jak jest jasno...” Także mają kłopoty ze spojrzeniem sobie w oczy.

A wiecie po co jest narzeczeństwo? Nauczyć się patrzeć w oczy i czytać z oczu. Ja nie

raz, jak przychodzą tacy zakochani do kancelarii, mówię: „Kochacie się?”

-

Ooo... proszę księdza! Ooo! Szalejemy za sobą!

-

Proszę pana, niech pan się nie patrzy... Pana dziewczyna jaki ma kolor oczu?

-

Kolor oczu?... Ty, Gośka, jaki ty masz kolor oczu?

Ja mówię:

-

Proszę pana, przepraszam, mogę o coś zapytać? Pana dziewczyna jakich używa
proszków przeciwbólowych, albo rozkurczowych?

-

Ty... używasz jakiś proszków?

Ja mówię:

-

Proszę pana, ja nie jestem narzeczonym tej pani, a wiem, że używa. A jak pana wyśle
do apteki, to jakie pan kupi?

-

Aaa... W ogóle o tym nie myślałem.

-

To niech pan pomyśli. Jakie dziewczyna lubi kwiaty, jaką muzykę... jak twój chłopak
odpoczywa, przy czym on odpoczywa? Wiesz już?

-

No... nigdy o tym nie myślałam, jak on odpoczywa. Zawsze gdzieś lata i biega.

Po to jest narzeczeństwo. I tego się trzeba uczyć i czytać z oczu. Ile razy mi kobiety po
ślubie mówią: „Proszę księdza, przychodzę do domu, w pracy się z szefem pokłóciłam,
mam okres, dziecko choruje... Ostentacyjnie siadam przy stole, on mówi: „Co, kochanie?
Cos się źle czujesz? Słuchaj, weź, mecz jest teraz w telewizji...” W ogóle nie wie, co się u
mnie dzieje.” I odwrotnie kobiety mówią: „ten mój mąż, to tylko siedzi... to piwo pije i się
gapi w ten ekran telewizora...”
-

A o czym myśli?

-

Ja tam wiem o czym on myśli?

-

On cały czas myśli. I przed czymś ucieka. I przeżywa wielkie tragedie.

I narzeczeństwo jest po to. Natomiast jeśli chłopak i dziewczyna idą na spotkanie i myślą, jak
ona się ubierze, co założy, czy chata będzie wolna, nigdy nie pomyślą o proszkach
rozkurczowych, o tym, dlaczego on lubi pić piwo, o tym, dlaczego się z takimi kumplami
trzyma, jakie ma kompleksy. Wiesz, jakie chłopak ma kompleksy? Bo każdy facet ma
kompleksy. I czas narzeczeństwa jest po to, żeby się nauczyć tych kompleksów, pokochać,
umieć na to zaradzić. Po to jest czas. I dlatego Kościół mówi: „Nie współżyjcie, bo seks was
bardzo mocno zaangażuje.” Bo on jest bardzo mocno angażujący. Ta maszyna, o której
mówiłem na początku, się bardzo tutaj rozkręca.

Jeszcze może tylko jedna uwaga na temat piękności. Pamiętajcie, tu apel do

dziewczyn (bo do chłopców jeden był), żeby być piękną a wyzywającą, to coś innego. Żal mi
tych dziewczyn, które żebrzą na ulicy o spojrzenie. To jest po prostu żebranina o spojrzenie.
Pamiętajcie, piękno kobiety.. z resztą jak i człowieka, jest tu i tu. Tu i tu! Ja spotykałem
dziewczyny, której daleko było do linii Pameli Anderson, ale miały coś takiego Tutaj...
Pamiętam kiedy z kolega pojechaliśmy do Karmelu, w jednym z miast. Siostry prosiły przez
gazetę, że rozbudowują swój klasztor, żeby im pomóc. To myśmy w seminarium zebrali
trochę grosza wśród kolegów, pojechaliśmy, klasztor zamknięty, klauzura za kratą i siostra ta
zewnętrzna mówi: „Proszę usiąść, księża. Zaraz poproszę przełożoną.” No i my siedzimy
przez tą kratą, jeszcze zasłonięta materiałem, prawda... Czekamy na spotkanie z przełożoną...

background image

Ja mówię: „Tylko ty się zachowuj dobrze.” „To ty się zachowuj dobrze!” No... cieszymy się....
„Dobrze wyglądam?” – „Dobrze.” I słyszmy, że tam ktoś już idzie, prawda, poprawiamy się,
siostra, przełożona klasztoru kontemplacyjnego. Tam coś skrzypi, cos się otwiera, drzwiczki
się otwierają... Otwiera się ten czarny materiał, my tak.... Słuchajcie, jak tak pięknej kobiety,
nie wiem czy widziałem w życiu. Ja nie widziałem jej figury, ja nie widziałem jej włosów, to
wszystko tak opatulone. Ale coś w jej oczach.... Ona tak na nas patrzy, pyta: „Księża, stało się
coś?” My: „Nie! Nie, nie, nie... Nic się nie stało.” [śmiech]

Tu będziesz piękna. Tak jak dla tego 60letniego męża, który mówił: „kurczę, tej babki

nie potrafię rozszyfrować!” Tak, jak dla tego faceta, co mówił: „Niech ksiądz nie zaprzecza,
bo się pokłócimy.” Ona jest piękna. TU. Właśnie tu. Dlatego najlepszym salonem
kosmetycznym jest konfesjonał. Kierownictwo duchowe – za darmochę. [śmiech]

Wiem, że wielu z was podejmuje teraz decyzje i myśli o ślubie, o małżeństwie... i

boicie się, bo co czwarte małżeństwo w Polsce się rozpada. Nawet w niektórych regionach co
trzecie. Czyli tu stąd będziemy mieli statystycznie wielu rozwiedzionych. Oby nie. I myślicie:
„czy to ja się nie rozwiodę?”. Ja też, kiedy szedłem do kapłaństwa, myślałem: „Czy ja
wytrwam, czy ja nie wystąpię z kapłaństwa?” – normalny lęk.

„Jak to sprawdzić, czy on jest ten... no, proszę księdza, no teraz jest dobry, no. Ale

moja mama mówi, że mój ojciec też był dobry. [śmiech]” Oni mówią wszyscy: „Przecież my
się zmienimy.” Tak, zmienicie się. Nie macie pojęcia, jacy będziecie, kiedy będziecie mieli
40 lat. Nie macie pojęcia. Marzenia, ideały... to się zmienia. Psychika się zmienia, nerwy
się zmieniają.
Co zrobić? Otóż, słuchajcie, jest jeden taki sprawdzian: sprawdź, czy twój
chłopak, czy twoja dziewczyna, sprawdź to, boi się Boga. Bo ty się przestaniesz podobać.
Jakoś tam. Bo ty zaczniesz się dla swojego współmałżonka często stawać przyczyną nerwów.
Sprawdź to jedno. Że nawet, jeśli powiesz: „Proszę cię, nie zostawiaj mnie i dzieci” a on
powie: „Mam cię w nosie!” To wtedy zostanie jeszcze jedno hasło: „W Imię Boga, w Imię
Jezusa Chrystusa proszę Cię, zostań!” I zostanie, jak się Boga boi.

Wiecie, to, co mówiłem. Każdej parze narzeczeńskiej, każdemu chłopakowi i

dziewczynie zdarzy się, no prawie każdej, że przekroczą ten kodeks moralny dotyczący
seksualności. Namiętne pocałunki, dotknięcia, pieszczoty. Przypomnij sobie. Jak twój partner,
kiedy żeście właśnie coś takiego strzelili i na chwilę straciliście rozum, jak on potem
zareagował? Czy ktoś powiedział: „No, Gosia, świetna byłaś”? Czy ktoś powiedział: „Chryste,
co myśmy zrobili?! Ewa, chodź natychmiast do spowiedzi!”?

Jeśli ktoś się nie boi Boga, to jego małżeństwo będzie grało w loterię. Nie wiesz, co

nim zawładnie. Wędkarstwo, pieniądze, sąsiadka, pies, loty w kosmos? Nie wiadomo, co w
nim... Ale jak się boi Boga, to jak będzie szalał, to wyjdzie z domu, będzie łaził dookoła, 3
razy się na złość upije, bo się boi Boga. Wróci, i powie: „Przepraszam.”

A „Przepraszam” jest to najważniejsze słowo w Miłości. „Kocham”... o, tak się lekko

mówi 3 razy dziennie... „Kocham cię”...Panowie mają z tym kłopoty, kiedyś jedna pani do
mnie mówi: „Proszę księdza, ja pytam nieraz mojego męża. Czy mnie kochasz? A on mówi:
no przecież ci raz powiedziałem, nie?” [śmiech] A kobieta, to może słyszeć bez przerwy.

Ta relacja... czy jest pobożny, wiecie. Ktoś może być pobożny. Latać do kościoła.

Codziennie. A Boga się nie bać. Sprawdź, czy się boi Boga twój partner. Jak się nie boi –
loteria. Ktoś powie: „A jak zrobić, żeby się bał?” Długa droga... Naprawdę długa droga. Do
takiego zewangelizowania. Do zewangelizowania, że ktoś lata... gitara, śpiewy, ksiądz, tz...
och, prosta sprawa. Ale do takiego, że jak ktoś straci Chrystusa i popełni poważny grzech, to
blednie. Ja znam takich ludzi. Oni przychodzą, chłopak z dziewczyną, są bladzi po prostu.
Rozgrzeszam ich natychmiast. Nieraz na ulicy, w parku, gdzie tylko przyjdą. Oni nie mogą
żyć bez Chrystusa. To jest pierwsza taka zasada.

background image

A druga zasada, to... nie tyle patrz, dziewczyno... chłopaku też, co on ci mówi, jak się

na ciebie patrzy, tylko słuchaj, co twój chłopak mówi o swojej mamie. O SWOJEJ matce. Bo
nieraz chłopak przyjdzie: „Kochanie, aniołeczku, buzi, buzi, wiesz... ta moja idiotka, stara
głupia matka, nie chciała mnie puścić, no... wariatka taka!... Ale ty, aniołeczku, jesteś
najukochańsza, jesteś taka śliczna!” UWAŻAJ. Nie ciesz się, że chłopak cię bierze w
autobusie na kolana. Patrz się, czy ustępuje miejsca starszym paniom. Bo ty kiedyś też
będziesz starsza pani.

A propos ustępowania, to w Budapeszcie, opowiadała mi pewna siostra zakonna,

weszło takich paru w skórach do trolejbusu i siedziały starsze panie. Węgierki. Jeden z nich
mówi: „Ty, szkoda, ze nie ma takiego proszku, ze jakby tak sypnąć, to te staruchy by umarły,
byłoby gdzie siedzieć.” [śmiech] I taka starsza pani się obraca, mówi: „Synku, nie martw się.
Jak ty będziesz stary, to taki proszek już na pewno wymyślą.”[śmiech]

Kiedyś mi powiedziała jedna dziewczyna, w którym momencie się zdecydowała, ze

weźmie ślub z chłopakiem. On się jej oświadczał, a ona była niepewna. Bała się... siebie
niepewna i jego niepewna. I on kiedyś ją odprowadzał na Dworcu Centralnym, stali
naprzeciwko siebie na peronie... właśnie ten temat... znaczy, nie omawiali go, ale wisiał w
powietrzu... on mówił do niej: „Kasiu, no to pomyśl.... Ja cię nie naciskam, nie nalegam.
Zastanówmy się jeszcze.” „Ja tak stałam i chciałam mu powiedzieć, a może tak, może już na
tym peronie powiedzieć, że będę twoją żoną. I w pewnym momencie mój narzeczony zniknął.
No, kurcze, zniknął. No był tutaj na peronie, zniknął. I nagle rozglądam się, czy nie wpadł
tam w te tory, czy coś... [śmiech] Patrzę, rozglądam się... a mój narzeczony na schodach
ruchomych, odjeżdżających w dół, trzyma starszą babcię i zjeżdża po schodach. Otóż
rozmawiając ze mną, zobaczył kontem oka jakąś starszą panią, która straciła równowagę na
schodach ruchomych... Nie zastanawiał się, że w tym momencie gadamy o miłości, o
oświadczynach, tylko natychmiast poleciał, złapał ją i zwiózł ją na dół. I jak ta babcię
odstawił, powiedziałam: „Będę twoją żoną. Kocham cię.” Czy widziałaś kiedyś swojego
narzeczonego z babcią na rękach?... Panowie, ja się obawiam o bezpieczeństwo starszych pań
jutro na ulicach w Lublinie! [śmiech] Ale naprawdę... kobieta jest bardzo spragniona uczuć.
Chłopak jest bardzo spragniony tego właśnie seksu, akceptacji, zrozumienia, „jesteś świetny,
fantastyczny” itd. PRAGNIENIA SĄ OGROMNE, ale to działa mechanizm. Nie tylko
fizjologia, nie tylko hormony. Mechanizm uczuć w psychice... A my nie możemy się żenić,
pobierać, wybierać na podstawie jakiś mechanizmów, czy masz...właśnie to co powiedziałem
na początku... Chrystus chce wolności. I jeszcze po czym poznać, kto ma kłopoty z czystością?
Ach... Ten, co ma kłopoty z czystością, czy myje ręce? Czy sprząta w domu? Czy się
uczciwie uczy?...

Ktoś nieraz mówi:

-

Ciekawe, czy mój chłopak by kiedyś mnie zdradził?

-

A ostro ściąga na egzaminach?...

Nie mamy serca od seksu, serca od nauki, serca od sprzątania mieszkania, serca od

kochania mojej matki. Mamy jedno serce. Tym sercem się uczymy, kłamiemy, oszukujemy,
kochamy, miłujemy, nienawidzimy i pożądamy.

Praca nad czystością... Proszę państwa, co pracować nad czystością? No właśnie, trzeba

wstawać rano. Ktoś powie: „Żart?” No nie, nie żart. No nie żart. To jest właśnie taka
najlepsza wróżba na przyszłość.

Kochani, powoli się będę zbliżał do końca... Może jeszcze tylko w ramach zakończenia.

Niektórzy mówią: „Proszę księdza, no ale ten seks przed ślubem.. Trzeba się dopasować.
Kota w worku kupować?” Kochani... Jeśli ktoś kogoś kocha głębią serca, jeśli ktoś dla kogoś
jest ta drugą połówką pomarańczy, to ja tutaj wam podpiszę deklarację i dam wam, że
gwarantuję wam, że seks nie okaże się zrywającą przeszkodą dla waszego małżeństwa. To

background image

jest LIPA, że ktoś mówi: „No, musimy się sprawdzić, bo... kochamy się bardzo, ale jeśli by
się coś w seksie okazało po ślubie, że nie tak...” Nie martwię się, jeśli ktoś jest impotentem,
małżeństwo jest nieważne. Ale ja nie znam takiej sytuacji, że siada mąż z żoną, mówi:
„Kochanie, kocham cię głębią serca. Oddałbym za ciebie życie. Jesteś sensem mojego życia.
Oddycham miłością do ciebie. Tylko ty lubisz w czwartki wieczorem, a ja w piątki rano.
[śmiech] Musimy się rozstać.... [śmiech] Ty kochasz, jak ja cię tu całuję, a ja wolałbym
jednak tu, także przykro mi, żegnaj kochanie...”

Zawsze w seksie jest dopasowanie. Bo rzeczywiście jedną stronę boli głowa, a druga ma

depresję psychiczną. I do końca życia jest to wyczuwanie się, czy ktoś pragnie teraz seksu,
pragnie takiego wyrażenia miłości. I jest to stuprocentowa gwarancja, że seks nigdy nie
przeszkodzi prawdziwej Miłości... PRAWDZIWEJ MIŁOŚCI, choć może będzie wymagał
jakiś poświęceń. Ale gdzie jest Prawdziwa Miłość bez poświęceń?

Kiedyś byłem u jednej pani po Kolędzie, opowiadała mi o swoim małżeństwie, o Miłości,

żeśmy się tak zgadali, mówi: „Księże, tak powiem księdzu szczerze... Może ksiądz się
podzieli tym doświadczeniem gdzieś tam.... Otóż kiedyś... żyliśmy z moim narzeczonym w
czystości, obecnie mężem, ale kiedyś strzeliliśmy głupstwo no i było nam przykro. Mieliśmy
obydwoje moralnego kaca mocnego. On na następne spotkanie przyszedł, przyniósł mi krzyż.
Taki duży, drewniany krzyż na rzemyku. Zawiązał mi go na szyi i mówi: „Słuchaj... proszę
cię, nigdy tego krzyża nie zdejmuj.” Ona: :W pierwszej chwili pomyślałam, ze mnie mąż
może do klasztoru chce wysłać czy coś takiego [śmiech]..., ale potem zrozumiałam. Potem ja
mu kupiła taki krzyż. Pragnęliśmy siebie, pragnęliśmy dotknięcia i pieszczoty, ale Chrystus
mówił: „Nie ruszaj jej. Zostaw ją. Będzie twoja, ale nie teraz”. Proszę księdza, te krzyże
uratowały nam życie. Bo bardzo siebie pragnęliśmy. A teraz te krze... zawstydziła się troszkę
ta pani i zaczerwieniła, splątane te rzemyki niesamowicie i 2 krzyżyki nad łożem małżeńskim
tak przyklejone do siebie wisiały.

Nawet i takiego sposobu proszę się chwytać. Nawet i takiego sposobu. I bić się o czystość.

Bo czystość to jest bitwa o Miłość. Tutaj nie ma sposobów dobrych i gorszych. Może
powiem tak: Miłosierdzie Boże... Ja widzę ludzi, którzy przychodzą, nieraz mówią mi to w
szczerości, sam ich kątem oka w konfesjonale widzę, za 2 zł kupują różyczkę Matce Bożej. I
przychodzą i mówią: „Maryjo, proszę, pozwól mi się wyzwolić. Z samogwałtu, z onanizmu, z
seksu, z pornografii, z komputera, ze stron erotycznych. Błagam cię!” Znam ludzi, którzy
mówią: „Proszę księdza, już nieraz nie wiem, jak się modlić. To figurce Matki Bożej w domu
oliwkę zapalę, lampę oliwną. I mówię: płomyku, módl się za mnie!” Jak ci ludzie
niesamowicie walczą...

Koronka do Miłosierdzia Bożego. Jezus obiecał: kto ją odmawia, zwycięży szatana.

Zaufaj Jezusowi. Je ludzie są zdeterminowani! Kiedyś siedzę w domu, telefon. Jakaś dzwoni
młoda kobieta z Bydgoszczy:

-

Ksiądz Pawlukiewicz?- Mówię

-

tak.

-

Dzwonię z Bydgoszczy, chciałam się z księdzem spotkać.- Ja mówię:

-

Jak pani kiedyś będzie w Warszawie, proszę zadzwonić.

-

To ja będę za 3 godziny.

-

Ale jak?

-

Samochodem

-

Ale gdzie się pani tu zatrzyma?

-

To nic, ja wrócę.

No i spotkaliśmy się w pizzerii koło Świętej Anny (taka kościelna pizzeria) i ona do mnie
mówi:

-

Wie ksiądz, co to jest? – pokazuje mi kartkę pełną cyfr. A ja mówię:

-

Uhuhu! [śmiech] - Ale się wrobiłem... No dobra...

background image

-

Wie ksiądz, co to są za cyfry?- ja mówię:

-

Nie... Niezłe ruszenie wiatrem... nie wiem, co to są za cyfry.

-

Telefony do księdza. Szukałam księdza tu, potem znalazłam tu, ale tu mi nie dali, więc
dzwoniłam do KUL-u i ten telefon zastrzeżony, szukam tu, dzwoniłam do księdza
mamy. Nie wiedziała, czy ksiądz teraz wyjechał, dzwoniłam... 2 tygodnie księdza
szukam. Ksiądz mi musi pomóc. Ja stąd nie wyjadę.

-

Ooo – mówię – poddaję się.

Gadaliśmy dużo, chodziło o małżeństwo, decyzję. Jak ja kocham ludzi! Jak mi kiedyś jeden
chłopak powiedział:

-

Mogę z księdzem pogadać?

-

Za 2 tygodnie przyjadę do waszej parafii.

-

Ja księdza nie puszczę. Rozumie ksiądz? Ksiądz mi musi pomóc. Musi! Może ksiądz
się ze mną szarpać i krzyczeć. Ksiądz mi MUSI pomóc.

Niesamowicie są ludzi zdeterminowani. Każdy musi przejść ta walkę o czystość. O

czystość i Miłość. I błagam was. Na wszystko. NIE BÓJCIE SIĘ spowiedzi, NIE BÓJCIE
SIĘ wstydu. Ja nie chcę tu mówić, ale NIE MA człowieka, który by nie miał z tym kłopotu. A
jeśli ktoś jeszcze nie ma, to będzie miał. Rachunki się wyrównają.

Wiecie co wam powiem? Tylko proszę, się teraz nie śmiejcie, bo to może wyglądać

śmiesznie. Byłem kiedyś na spotkaniu z młodzieżą i to samo. Mówię: „Spowiadajcie się.
Bawiliście się w lekarza, podglądaliście ciocię, robiliście głupstwa.... Nie wstydź się!
Powiedz to! Bo ludzie przeżywają piekło. Ludzi chodzą bez prawdziwej spowiedzi od lat. I
wiecie co... nie wiem, co mi przyszło na usta i mówię: „słuchaj, głupio się bawiłeś, głupio się
zabawiałeś... nie wiem... z psem się bawiłeś, wariowałeś... I potem myślę: „co ja mówię? Co
ja tym ludziom mówię?” I przychodzi dziewczyna... to było w takim polu namiotowym... i tak
drży: „Księże, to właśnie ja. 10 lat. Wszystkie komunie świętokradcze, wszystkie spowiedzi
nieważne. Nikomu tego nie mówiłam. Coś mi odbiło.”

No, nie wstydź się! Powiedz! Co by nie było! Uwierzcie! Księża z konfesjonału nie

wypadną. Teraz w konfesjonałach są pasy bezpieczeństwa, no dobra [śmiech]. Może właśnie
tak. Powiedzieć konkretnie: „Proszę księdza, kiedyś TO zrobiłem. No... odbiło mi. Kiedyś
to...” Konkretnie. „I... przepraszam, strasznie mi głupio.” I więcej nic nie mówić.
Rozgrzeszam cię, idź dziecko w pokoju. Ciesz się życiem. Jezus jest miłosierny. Bijcie się o
to. Naprawdę się bijcie i spowiadajcie się. A ile razy? 10? 10! A jak sto to też sto. A jak już 5
lat się spowiadam z samogwałtu... to dalej się spowiadaj! Pilnuj się, kombinuj, koronka,
rekolekcje, różyczkę, kłóć się z Panem Bogiem, wygarnij Panu Bogu! „Dlaczego to ja, Panie
Boże? Dlaczego mnie to spotkało? Moi koledzy się śmieją, chodzą, a ja ciągle chodzę
przerażony. Piekło, piekło, piekło!” A może Bóg, czekaj, powie: „No, nareszcie żeś się do
mnie odezwał! 5 lat czekam na tę kłótnię z tobą. A ty mi formułki szepczesz i chodzisz gdzieś
po bokach.” Wygarnij Panu Bogu! Mojżesz się KŁÓCIŁ z Panem Bogiem. Jeremiasz się
KŁÓCIŁ z Panem Bogiem. I Pan Bóg ich za to kochał. Wyrzuć z siebie wszystko.
Kościołowi właśnie o to chodzi. O twoją wolność. O taką piękną Miłość.

I ostatni już przykład, ostatnie porównanie. Właśnie, o co chodzi Kościołowi? Tenże

Marek, który potem brał ślub, specjalista od nocy poślubnej... [śmiech] Udzielałem mu tego
ślubu, potem prosił, żebym poszedł na wesele. Nie mogłem. Marek mówi: „Dobrze, proszę
księdza. To zaprosimy księdza, jak wrócimy z podróży poślubnej, ale moja mama musi
oczywiście koniecznie po weselu księdza trochę... przysłać księdzu ciasto, to ja przyjadę w
poniedziałek rano, na plebanię księdzu przywiozę.” No i dzwonek na plebani, stoi Marek 2
dni po ślubie 9w sobotę ślub, a w poniedziałek rano przyjechał)

background image

- Cześć, Marek! Wejdź. – Wchodzi... nie ten człowiek. Nie ten człowiek. A rozpiął
marynarkę... [śmiech], usiadł w fotelu.... Do tej pory to był Mareczek, co to przychodził do
księdza opiekuna, a teraz wszedł MĄŻ...MĄŻ przyszedł. Ja mówię:

-

Kawy, herbaty?

-

Kawy. [śmiech]

Usiadł w fotelu, ręka z obrączką na oparciu no i [śmiech] i mi tym światłem po oczach daje...
[śmiech] Ja mówię... Ja mówię...

-

Marek, fa... fa... fajnie się jest mężem?

-

Wie ksiądz.... Fajnie. – Ja mówię:

-

No... ja właśnie nie wiem, Maks.[66:26] – Mówi:

-

Pięknie jest, proszę księdza.

-

Warto było walczyć? – bo oni się o czystość bili też.

-

Warto było, proszę księdza.

I wiecie, o co Kościołowi chodzi? Żebyś w dzień po ślubie mówił: „Jest pięknie.” I w rok

po ślubie mówiła, że jest pięknie. I w 10 lat po ślubie mówiła, że szalejesz. I w 25 lat mówiła,
że szalejesz. I w 30 lat. O to Kościołowi chodzi.

„Proszę księdza to jest nie do zrobienia! Znam małżeństwo moich wujków, stryjków,

przede wszystkim moich rodziców – to jest nie do zrobienia.” DO ZROBIENIA. Do zrobienia.
Tylko decydujecie DZIŚ: czy dom na piasku, czy dom na skale. Nie samemu. Z Chrystusem.
ON DA WSZYSTKO, tylko nieraz trzeba się z nim wykłócić. Poprosić, przekupić.... Bądźcie
SPRYTNI. Sprytni jak lisy, czyści jak gołębie. Gwałtownicy bądźcie. Niegodziwą mamoną
kupujcie sobie czystość w Niebie. To wszystko jest do zrobienia. Kościołowi właśnie o to
chodzi.

No dobrze, to ja swoją część skończyłem.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ks Piotr Pawlukiewicz Seks, poezja czy rzemiosło (tekst) 2
Ks Piotr Pawlukiewicz Czy księża mają…dobrze
Dzieciom o Sakramencie Pojednania ks Piotr Pawlukiewicz
Dziciom o Mszy Świętej ks Piotr Pawlukiewicz
Ks Piotr Pawlukiewicz
Ks Piotr Pawlukiewicz Miłość Boga a zachowanie miłościopodobne
Dzieciom o Sakramencie Pojednania ks Piotr Pawlukiewicz
Rozważanie Drogi Krzyżowej ks Piotr Pawlukiewicz
Dziciom o Mszy Świętej ks Piotr Pawlukiewicz
Petycja w obronie ks. Natanka, ► ks. Piotr Natanek
ks. Dziewiecki - Celibat- wielka miłość czy wielki ciężar
POEZJA CZY SERCE, OPOWIASTKI
Petycja w obronie ks. Natanka, ► ks. Piotr Natanek
Żertwa Ofiarna Ks Piotr Glas
Ks Piotr Nitecki – Jan Paweł II w obliczu stanu wojennego
ks Piotr Ostaski Dlaczego czystość przed ślubem
Seks niszczy czy wyzwala
Kim jest ks Piotr Natanek

więcej podobnych podstron