Przebieg wycieczki po kopalni KWB Turoszów B Skucha

19. Ogólny przebieg wycieczki po kopalni KWB Turoszów

Dnia 2 lipca w okolicach godziny 9.00 dotarliśmy na obszar zakładu KWB „Turów” autobusem z Legnicy. W pierwszej kolejności zaproszono nas do muzeum kopalni gdzie po zapoznaniu się z ekspozycją zaprezentowano nam film o osuwisku Świniec które powstało w południowo-wschodnim rejonie zwałowiska zewnętrznego przy granicy z Republiką Czeską. Następnie udaliśmy się do szatni i przebraliśmy się w stroje ochronne obowiązujące na ternie kopalni i udaliśmy się do samochodów którymi pojechaliśmy na zwiedzanie kopalni.

W pierwszej kolejności zatrzymaliśmy się w punkcie widokowym zlokalizowanym nieco na wschód od zwałowiska północnego wewnętrznego (Rys.1. Stanowisko 1). Tutaj zapoznaliśmy się z panoramą odkrywki oraz historią wydobycia od czasu gdy kopalnia trafiła w granice Polskie po 1947 roku.

0x01 graphic

Rys.1. Trasa oraz stanowiska odwiedzone w trakcie wycieczki

Stamtąd udaliśmy się w rejon obszaru rekultywowanego za pomocą produktów paleniskowych elektrowni (Rys.1. Stanowisko 2) zlokalizowanego na głównej drodze prowadzącej w głąb odkrywki. W tym miejscu zapoznaliśmy się z procesem powstawania rekultywowanego obszaru, skutkami powodzi z roku 2009 oraz budową geologiczną wschodniej części złoża KWB „Turów”. Dowiedzieliśmy się również o obecności wysadu dolomitowego, którego obecność istotnie obniżyła prognozowaną wcześniej zasobność całego złoża.

Następnie udaliśmy się do najniższego punktu obecnie eksploatowanego, gdzie zlokalizowany jest pierwszy pokład węgla brunatnego, znajdujący się najniżej spośród wszystkich trzech pokładów występujących na terenie kopalni (Rys.1. stanowisko 3). Po drodze dwukrotnie przecięliśmy główną trasę transportu urobku do elektrowni Turów, minęliśmy oczyszczalnię ścieków powstających w wyniku eksploatacji kopalin oraz jedną z dwóch najstarszych koparek łańcuchowych pracujących na terenie odkrywki. Na miejscu usłyszeliśmy o bezpośrednich skutkach ostatniej powodzi na eksploatację pierwszego pokładu węgla oraz na sprzęt znajdujący się wówczas w odkrywce.

Stamtąd udaliśmy się w stronę kolejnego etapu wycieczki (Rys.1. stanowisko 4) zlokalizowanego nieco na zachód. Tam obserwowaliśmy zwałowarkę ZGOT 11500 zasypującą nieeksploatowaną w wyniku ostatniej powodzi część wyrobiska.

Następnie udaliśmy się na skraj północnozachodniego zwałowiska wewnętrznego (Rys.1. Stanowisko 5), gdzie omówione zostały między innymi warunki wodne panującymi na terenie kopalni oraz pokazano nam niewielki uskok znajdujący się w zachodniej części zwałowiska.

Dalej udaliśmy się z powrotem w stronę wewnętrznej części odkrywki (Rys.1. Stanowisko 6), gdzie eksploatowany jest drugi pokład węgla brunatnego. Tam pokazano nam przekrój warstw znajdujących się w rejonie eksploatacji oraz zaprezentowano nam najnowszą koparkę pracująca na terenie wyrobiska - koparkę kołową KWK 1400.

Stamtąd cofnęliśmy się kilkaset metrów na północny zachód do ostatniego punktu wycieczki zlokalizowanego na terenie odkrywki (Rys.1. Stanowisko 7). Tam pokazano nam uskok odwrócony doskonale widoczny na tle warstw widocznych w odsłonięciu.

Potem udaliśmy się powrotem na teren zabudowań przykopalnianych, gdzie po przebraniu się przeszliśmy do budynku biurowego. Tam w sali konferencyjnej przedstawiono nam kilka prezentacji na temat samej kopalni, bilansowości wydobycia oraz historii wydobycia. Potem zaprezentowano nam oprogramowanie używane w pomiarach geodezyjnych.

W okolicy godziny 17.00 zakończyliśmy pobyt na terenie kopalni KWB „Turów” i udaliśmy się do Lubina na nocleg.

sklad odpadowkomunalnych po kopalni granitu
Trzydniowa wycieczka po regionie Dolnego Śląska dla 1-2 klasy gimnazjum, turystyka
2 dni wycieczki po ang
Geodezja KWB Turów B Skucha
Wycieczka po królestwie Zeusa
Wycieczka po Grecji, Prezentacje i prace do szkoły(1)
wycieczki po Krakowie, turystyka
Podkast Wycieczka po Moskwie pytania, Filologia Rosyjska UW, Praktyczna Nauka JR (3 rok)
wycieczka po Europie
Wycieczka po ZOO
PLAN WYCIECZKI PO REGIONIE BAŁTYCKIM
kaźmierczak,rekultywacja i zagospodarowanie terenów pogórniczych, Zbiornik retencyjny wody pitnej w
dudek,miernictwo górnicze,Obliczenie elementów przebitki prostej i po łuku
wycieczka po piekle
kaźmierczak,rekultywacja i zagospodarowanie terenów pogórniczych, Zagospodarowanie terenów pogórnicz
Wycieczka po radę
kaźmierczak,rekultywacja i zagospodarowanie terenów pogórniczych, Składowanie odpadów w wyrobisku gó
Konspekt lekcji i wycieczki po Gdańsku