Gniezno i okolice szlaki piesze

GNIEZNO I OKOLICE SZLAKI PIESZE

pamięci

ofiar

II

wojny

światowej

Pętla MPK Jelonek w Gnieźnie - Las Miejski - Dalki - Jezioro Jelonek - Katedra Gnieźnieńska - ul.
Chrobrego - ul. Lecha - dworzec PKP Gniezno (14,4 km)

czerwony

wyprawy

gimnazjalistów

trzemeszeńskich

w

roku

Gniezno PKP - Jelonek - Kędzierzyn - Trzemeszno - Duszno (do granic powiatu 34,2 km)

niebieski

w

poprzek

doliny

Wełny

Gniezno PKP - Gnieźninek - Jezioro Winiary - Wełnica - Jezioro Strzyżewskie - Strzyżewo
Kościelne

(10,2

czerwony

Lednicki

Dziekanowice PKS - Fałkowo - Łubowskie Olędry - Pierzyska - Woźniki - Skiereszewo (Gniezno) -
Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie - Park Piastowski - Jezioro Jelonek - ul.
Jeziorna - ul. Łaskiego - Katedra Gnieźnieńska - ul. Św. Wojciecha - kościół św. Jana - ul.
Dąbrówki - ul. Wyszyńskiego - kościół św. Michała - ul. Sobieskiego - ul. Lecha - Gniezno PKP
(22,2

zielony

Królewski

Skorzęcin - Skorzęcin Plaża - Piłka - Gaj - Krzyżówka - Jezioro Wierzbiczańskie - PKP Jankowo
Dolne - Jankowo Dolne, Ośrodek Wypoczynkowy - Jankowo Dolne Wieś - Strzyżewo Kościelne -
Dębówiec - Leśniczówka Brody - Jezioro Głęboczek - Mielno Dziadkowo (46,5 km na terenie
powiatu)

czarny

Rekreacyjny

Skorzęcin

Piłka

Skorzęcin

Onufrego

Kopczyńskiego

Gajówka Starzenina - Leśniczówka Daniele - Rezerwat "Modrzew Polski" w Noskowie -
Czerniejewo Kościół - Czerniejewo Pałac - Rezerwat Bielawy - Rezerwat Wiązy w Nowym Lesie -
Pawłowo

Baranowo

Pierzyska

(21,2

im.

Hipolita

Cegielskiego

Trzemeszno PKP - Kruchowo - Powiadacze - Ławki - Gołąbki - Rezerwat "Czapliniec" - Głęboczek
- Kowalewo (33 km)

9. Szlak Wielokulturowy

Gniezno było niegdyś miastem wielokulturowym i wielonarodowym. Przez wieki obywatele
różnych wyznań i narodowości współtworzyli krajobraz kulturowy miasta, pozostawiając po sobie
wspaniałe dziedzictwo.

background image

• Wędrówkę szlakiem wielokulturowym rozpoczynamy na ulicy Roosevelta, w Parku Trzech Kultur
przy obelisku upamiętniającym istnienie w tym miejscu cmentarza ewangelickiego.
• Dalej poruszamy się w kierunku centrum, mijając po północnej stronie ogrodzenie dawnego
cmentarza żydowskiego.
• Z ulicy Roosevelta skręcamy w ulicę Sobieskiego. Docieramy do przedszkola położonego na
terenie kolejnego dawnego cmentarza ewangelickiego.
• Skręcamy do Parku Miejskiego im. gen. Władysława Andersa. Alejami Parku docieramy do ulicy
Pocztowej. Idąc dalej w kierunku dworca trafiamy do okazałego budynku Straży Pożarnej. Na
fasadzie budynku znajduje się płyta upamiętniająca istnienie w tym miejscu cmentarza
żydowskiego.
• Dalej udajemy się w kierunku zachodnim, mijając park Kościuszki docieramy do kolejnego,
nieistniejącego od lat kirkutu.
• Skręcamy w ulicę Mieszka I i udając się w kierunku północnym docieramy do dawnej dzielnicy
żydowskiej. Tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Chrobrego po wschodniej stronie stoi budynek
dawnej szkoły żydowskiej, a po zachodniej dawny dom kantora. Nowoczesny architektonicznie
budynek mieszkalny stoi w miejscu, gdzie niegdyś wznosiła się synagoga.
• Skręcamy na wschód w ulicę Chrobrego i docieramy do Kościoła Garnizonowego, który jest
dawnym kościołem ewangelickim.
10. Szlak Wolnomularski
Tajemnicza i wzbudzająca wiele emocji organizacja wolnomularska w sposób znaczący wpływała
na życie mieszkańców Gniezna. Masoni pozostawili po sobie wiele pamiątek zawierających w swej
symbolice kult mądrości, pracy i braterstwa.
• Wędrówkę tym szlakiem rozpoczynamy w okolicach Parku Kościuszki – przy budynku loży „Jan
w Zgodzie”, następnie udajemy się ulicą Kościuszki do skrzyżowania z ulicą Warszawską.
• Tuż przy skrzyżowaniu stoi okazała kamienica z symbolami cechowymi zdradzającymi wyraźne
sympatie wolnomularskie. Podążając w kierunku Rynku docieramy do ulicy Moniuszki i udajemy
się w kierunku północno-wschodnim.
• Docieramy do Miejskiego Ośrodka Kultury, którego budynek to siedziba dawnej loży „Sześcianu
Zwieńczonego”. Wewnątrz starej części budynku zachował się dawny, ceremonialny układ
pomieszczeń.
• Skręcamy w kierunku zachodnim. Tuż przed rynkiem stoi kamienica z masońską symboliką
(przedostatnia po północnej stronie, z wysokim szczytem).
• Wchodzimy na Rynek, potem w ulicę Dąbrówki, gdzie znajduje się dom z charakterystycznym
lwem. Kamienica ta należała niegdyś do Wielkiego Mistrza jednej z gnieźnieńskich lóż.
• Z ulicy Dąbrówki skręcamy w ulicę Grzybowo, a z niej na rondzie w ulicę Kilińskiego. Pierwsza
kamienica po północnej stronie posiada na frontonie, bogatą symbolikę masońską, prawdopodobnie
stopnia czeladnika.
11. Trakt Piastowski

Niezapomniane, malownicze widoki można podziwiać podążając Traktem
Piastowskim prowadzącym od Gnieźnieńskiej Katedry, przez Park Piastowski, brzegiem Jeziora
Jelonek aż do Muzeum Początków Państwa Polskiego. Widoczna stamtąd panorama miasta zdradza
tysiącletnie, historyczne i religijne dziedzictwo Grodu Lecha.
12. Szlak Świętych i Błogosławionych

background image

Nieodłączną częścią wiary chrześcijańskiej jest kult świętych i błogosławionych. Do
nich zwracamy się gdy potrzebujemy pomocy podczas różnych życiowych zakrętów. Nic
więc dziwnego, że liczni święci mają w Gnieźnie tak silną reprezentację.
• Zwiedzanie rozpoczynamy od Placu św. Wojciecha, gdzie znajduje się pomnik upamiętniający św.
Wojciecha i Jana Pawła II.
• Z placu schodami przechodzimy do Katedry Gnieźnieńskiej pw. Wniebowzięcia NMP i
św. Wojciecha, w której znajdują się relikwie św. Wojciecha patrona Polski i zjednoczonej Europy.
• Z Katedry wyjściem północnym przechodzimy do kościoła św. Jerzego, stojącego na terenie
dawnego grodu gnieźnieńskiego.
• Z kościoła św. Jerzego przez dolinę Pojednania dochodzimy do kościoła św. Jana.
• Z kościoła św. Jana, ulicami Kilińskiego i Chociszewskiego, przechodzimy do kościoła
św. Michała.
• Z kościoła św. Michała, ul. Wyszyńskiego i Łubieńskiego, przechodzimy w pobliże
kościoła Garnizonowego.
• Ulicą B. Chrobrego i A. Mickiewicza, mijając targowisko miejskie, dochodzimy do kościoła
św. Wawrzyńca.
• Z kościoła św. Wawrzyńca przez Bednarski Rynek, Zielony Rynek dochodzimy do XV-wiecznego
kościoła św. Trójcy ( Farny)
• Wychodząc z kościoła ulicą Farną dochodzimy do Rynku, po przecięciu którego dochodzimy do
kościoła oo. Franciszkanów, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Antoniego.
• Po powrocie na Rynek, idziemy ulicą Tumską, Łaskiego, mijając Pałac Arcybiskupi,
gdzie dwukrotnie gościł papież Jan Paweł II, na powrót zmierzamy w kierunku placu św.
Wojciecha.

Gniezno i okolice szlaki rowerowe
Jura szlaki piesze
Szlaki piesze Lubelskie
Prudnik gmina szlaki piesze
Gmina Zwierzyniec szlaki piesze
Kampinoska Puszcza i okolice Warszawy piesze i rowerowe
Podlaskie szlaki piesze
Puszcza Białowieska szlaki piesze
Szlaki rowerowe województwa podlaskiego, ROWER... i okolice
CIOTY, DUCHY, ZMORY JAKO GINĄCY ELEMENT JĘZYKA I KULTURY LUDOWEJ OKOLIC GNIEZNA
szlaki turystyczne piesze i rowerowe gmina checiny wykaz
Gnieźnieńska Wyższa Szkoła
prezentaja Warszawa i okolice
Katechizm rzymsko katolicki średni dla Archidiecezyi Gnieźnieńskiej i Poznańskiej 1871
PASYJNE, katecheza, UROCZYSTOŚCI i OKOLICZNOŚCIOWE
KATECHEZA (Dzień chorych), KATECHEZA, katechezy okolicznościowe
B L W OKOLICY O DKA, ZDROWIE-Medycyna naturalna, 3-Medycyna chińska, MEDYCYNA CHIŃSKA-choroby