drzemiących granitowych olbrzymów przemawia do nas, podnoszące serce i krzepiąc do trudów i boleści życia.

Mijamy Zmarzły Staw. Ciemność nie dozwala rozróżnić czy dużo lodu przetrwało przez lato. Wspinamy się nareszcie ku samej przełęczy. Lekkie tylko mgły okalają sam wierzchołek Gerlachu, a i te przepędzane są silnym, lecz już bardzo wysokim prądem północnego wiatru. Przed nami od południa niebo czyste i jasne. Księżyc dopisał. Jeszcze parę kroków w ciemności po ślizkim, na tatrzańskich przełęczach zwykłym łupku, i otóż jesteśmy na Polskim Grzebieniu. Długi ten grzbiet łączy Gerlach ze Staroleśniańskim Szczytem, leżącym ku połnoco-wschodowi. Światło księżyca oblewa nas odrazu. Po za dwumilową prawie Doliną Wielką błyszczą osrebrzone blaskiem faliste równiny Spiżu. Obieramy sobie najwygodniejsze miejsca i rozkładamy się swobodnie. Wiadomo, że siadać na wycieczce, jest to szukać zmęczenia i bólu nóg. Górale nigdy nie siadają, chyba przy wieczornem już ognisku przed spaniem. Dobrze nam tu i mamy mocne postanowienie rychło stąd nie ruszać. Pokrzepiamy się resztą ciepłej herbaty, którą Wojciech Roj nieodzownie na wszystkie nawet szczyty przynosi; skrzypki i śpiewy znów zabrzmiały. Ozyby się zdziwił Gerlach wesołej i naraz tak gwarliwej drużynie: dość, że uchylił lekką gazę obłoków, którą czoło swe snąć do snu przysłonił i z wyraźnem pobłażaniem dobrotliwie na nas spojrzał. To mu się niekoniecznie często zdarza. Powitaliśmy go głośnym okrzykiem, ba, nawet Jaś Gronikowski „wygarnął" z jakiejś rusznicy, którą na podobny cel z sobą zabrał. Gerlach połknął sam ten hołd, bo w tern miejscu niema go z kim tak dalece podzielić: niema, innych ścian, po którychby się echo rozlegać mogło. Widocznie korzystając z dobrego humoru olbrzyma, młodociany, bo jeszcze przepołowiony księżyc, idąc gdzieś z śmiejących dolin spiskich, zaczął się spinać na jego boki i ramiona.

Śmieliśmy się, że w młodocianej swej nieświadomości idzie tą samą drogą, co niegdyś przy pierwszej na Gerlach wyprawie nasi Zakopianie, i że mu się nie uda tędy dosięgnąć szczytu. Tak się stało: po jakiejś godzince musiał zejść, jak oni wówczas do „kotliny11, zostawiając nas więcej, niż w pół cieniu.

Czas było ruszać, bo droga do pierwszego stawu Wielkiej Doliny bardzo spadzista, a i potem jeszcze daleka. Przy wodospadzie .dopadliśmy znowu światła księżycowego, a wkrótce około jedenastej w nocy znaleźliśmy się w schronisku.

Przepych, komfort! rozumie się tatrzański. Obszerna, dachem objęta weranda, naokoło dwie izby, okna, klamki i zamki, piece nawet, rzecz dotychczas tylko w tern jednem miejscu w Tatrach praktykowana. Zastaliśmy jeszcze i jakiegoś stróża w schronisku. Był to Spiżak, mówiący, jak się przy rozstaniu okazało, aż trzema językami, ale aż do następnego rana górale nasi mieli go za niemowę. Widocznie przerażony był tak licznem, z gór naniesionem towarzystwem, orkiestrą i butną miną górali. Kto wie, czy nie miał jakiejś wątpliwości co do legalnego stosunku naszego grona z resztą społeczeństwa; czy, mówiąc wyraźniej, nie wziął nas raczej za „zbójni-ków“, niż za turystów.

Rozgospodarowaliśmy się jak najwygodniej. Turyści, tuszy pana Stanisława i mojej, są zdania, iż drzewo, z którego sporządzone są tapczany w schroniskach, jest bardzo twarde. Otylsi mają to wprawdzie za przesąd. Bądź co bądź górale nasi w jednej chwili nanieśli kilka worków drobniutkich gałązek kosówki, które z wielką umiejętnością ułożyli drzewiastym końcem na spód, a kitką do góry, z czego powstaje wcale niezły materac: Szymek jest w. tej manipulacji niezrównany. Czuchy, szale idą na wierzch i robi się posłanie, na którem jeżeli nie przespać, to przynajmniej wygodnie przeleżeć można

147 dzo dużo ławek w rozmaitych punktach) ścieżek górskich w blizkości Zakopanego. Łączy ona dolinę
33 Drogi i znaki; A)    Z Zakopanego do ujścia doliny: i) ulicami: Kościeliską i Skib
I+I N. 21. Dolina Kościeliska. Wielka, piękna dolina ku Pd. Z. od Zakopanego. Najpiękniejsza w środk
i99 Drogi z Zakopanego . Koło Czarnego Stawu pod Kościelcem -— 7 godz.: z Zakopanego do Kuźnic (patr
page0497 489Skandynawia mil kwadrat. Chociaż w stosunku do kraju górskiego, nazywa się krajem vo-wni
(3) GROTY W BUŁGARII 169 Nie mniej ciekawą jest wodna grota „Dewetaszka" w pobliżu miasta
Thierry de Montbrial rzut oka łączy je podobieństwo, ponieważ świat nie istnieje jako jednostka poli
klstidwa073 140 K. MOSZYŃSKI: KULTURA LUDOWA SŁOWIAN ności, czy który z tych terminów nie oznaczał p
Magazyn6P301 499 GÓRSKI LUDWIK — GÓRSKI LUDWIK KAZIMIERZ snej rzeczywistości politycznej inna pol
NoB9 140 NAUKA O BOGU Przemawiające za istnieniem Boga argumenty rozumowe niczego nie wymuszają, ni
17(1) NIGDY NIE BAW SIĘ W POBLIŻU ZNALEZIONYCH BOMB. POCISKÓW. GRANATÓW I PISTOLETÓW. NIGDY NIE
scandjvutmp6701 73 ucywilzowanemi, zawsze się on łączy z aktem odradzania, i zwykle zespolenie nie
bezpieczeństwo018 NIGDY NIE BAW SIĘ W POBLIŻU ZNALEZIONYCH BOMB, POCISKÓW, GRANATÓW I PISTOLETÓ
środka Zakopanego) na Bystre pod dom pp. Pawlikowskich, stąd w kilka minut na szczyt.N. 3. Kuźnice (
i87 Drogi z iiakopanego: Przez dolinę Kościeliską—■ 5 x/4 godz. Z Zakopanego do Krzyża Pola w dolini