zaś świadomość wysokiej odpowiedzialności i ponoszenia nieraz konsekwencji swoich postępków, bez przerzucania ich na kogoś innego. W tym właśnie brak tradycji morskiej dawał się odczuć. Gdy niegdyś kolega nasz Pulew, oszukał w Neapolu łatwowiernych Włochów, nie zawahaliśmy się ani chwili i jednogłośnie wydaliliśmy go z naszego towarzystwa. Niezrozumiałe było więc dla mnie, że nie znalazł się uczeń, który skrzywdził biedną dziewczynę.

Na ogół jednak czasy pierwszego mego dowództwa były bardzo przyjemne. „Lwów” służył nam wiernie, nosił nas wszędzie, gdzie zamierzaliśmy dotrzeć, ale też prawie podczas każdej podróży coś się urywało w jego omasztowaniu, a w czasie podróży na Morze Śródziemne urwała się i złamała przednia bramreja. W zamian kupiliśmy w dokach Londynu dobry kawał sosny kanadyjskiej, który podczas postoju w małym porcie Fowey cieśla okrętowy Owsik obrobił na dobrą nową reję. A potem w tej samej podróży po wyjściu na zachód z Cieśniny Gibraltarskiej, gdy nieśliśmy wszystkie żagle, złamał się przy nasadzie buksz-pryt (przedni maszt pochyły) i znowu trzeba było stracić kilka dni zanim to naprawiliśmy w porcie Kadyksu. Na szczęście wszystko to obeszło się bez wypadków z ludźmi.

Podczas tych pływań były też zdarzenia bardzo niebezpieczne, które na trwałe zachowały się w mojej pamięci.

Jesienią wracaliśmy na Morze Bałtyckie przez cieśninę Kat-tegat38. Wiatr był silny, zachodni i po ominięciu przylądka Ska-gen kierunek jego był o tyle dla nas niekorzystny, że trudno było się utrzymać na dobrym kursie w Kattegacie, nawet przy pomocy obu motorów. Silny prąd wschodni coraz więcej naciskał nas ku wybrzeżu szwedzkiemu. Nie było widoków, żeby wiatr się zmniejszył, i za jedyne wyjście z przykrej sytuacji uznano wpłynięcie do jednej z zatok na wybrzeżu szwedzkim. Mieliśmy jednak tylko mapy ogólne tego wybrzeża, na których same zatoki i wejścia do nich oznaczono raczej schematycznie, z małą dokładnością. Wybrałem zatokę Marstrand. Przeczytałem dokładnie opis wejścia w locji i skierowałem kurs do niej. Wiatr był ciągle mocny, noc ciemna. O wczesnym świcie zbliżyliśmy się do wejścia. Wezwałem na pokład całą załogę, potrzebną

U autora: Skagen.

•30

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZAWODOWA Obowiązek moralny lub prawny ponoszenia konsekwencji za postępowanie sprze
J DEFINICJA ■ Odpowiedzialność cywilna - ujemne konsekwencje ponoszone przez podmioty prawa w związk
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA zasada ponoszenia ujemnych konsekwencji przewidzianych w kk. Za te czyny, któ
page0370 368 PLATON. rząd w coraz nowych osobnikach. Te zaś świadomie lub nieświadomie posłuszne są
244 BOŻENA KOŁOSOWSKA świadomości z zakresu odpowiedzialności społecznej, zaufania klientów i innych
stycznych dla literatuiy osobnej i literatuiy. w którei lemacie mieści Świadomy, wsparty odpowiednią
CCF20100517008 ■ OS -199 5 (Imię i nazwisko) •7 p-n -i :rawa Dra: i _,. Zas i i ak chorobowy (odpo
dotyczące ich własnego postępowania, skale ocen są zaś skategoryzowanymi wersjami odpowiedzi na
44 45 wistości, ale nade wszystko do jej wyjaśniania. Wyjaśnianie zaś jest poszukiwaniem odpowiedzi
DSC00570 (10) ZADANIA STUDENTÓW: Powinni być świadomi własnej odpowiedzialności za proces uczenia si
-> PAŃSTWO jest dobre, gdy jest zgodne z naturą człowieka, najbardziej zaś naturze ludzkiej odpow
88035 Obraz (2544) 212odpowiada t « okresu przebiegu T, zaś napięciu wyjściowemu 2 odpowiada t porów
15957 ZF Bień6 136 Planowanie finansowe do działań, świadomie wywołujących odpowiednie zmiany docho
Motywacja M 02/20 Motywacja w dziale handlowym W firmach zaś, w których większość odpowiedzi była n