czny efekt powiększa się jeszcze znacznie, jeżeli turysta trafił tu na czas słoneczny i pogodne niebo. Barwa owej prostopadłej ściany staje się naprzemian jasno-zieloną i jasno-szarą. Już około godziny trzeciej po południu przestaje słońce oświecać stronę zwróconą ku owemu oknu; mnóstwo jednak promieni słonecznych, padających z poza krawędzi południowych gór, tudzież promienie odbite od ścian Gerlachu oświetlają i uwydatniają najdrobniejszy szczegół krajobrazu. Powstaje przez to jakiś szczególny, rzecby można jasny przejrzysty zmrok, coś dziwnie przeźroczystego i jakby drgającego w powietrzu, czego żadna wyobraźnia przedstawić nie jest w stanie. Wszystkie te kształty i barwy nadają całemu widokowi jakiś dziwny i czarodziejski urok.

Napatrzywszy się dowoli, choć trudno było stąd o-czu oderwać, musieliśmy radzi nie radzi wracać, bo chylące się ku zachodowi słońce napominało nas do powrotu. Zanim jednak ruszyliśmy z miejsca, podziękowaliśmy panu Chałubińskiemu za jego odkrycie, gdyż żadnemu •z nas przez myśl nie przeszło, abyśmy w tern miejscu taką uroczą panoramę zobaczyć mogli; wątpię nawet, czy kto ze wspinających się na Gerlach na to okno choć spojrzał, bo idąc na szczyt trzeba znacznie niżej na bok się zwrócić. Na pamiątkę tego odkrycia zgodziliśmy się jednogłośnie nadać odtąd temu oknu nazwę okna Cha lubińskiego.

Przykro było wracać z niczem, ale wypadało się spieszyć, bo i chmurzyć zaczynało się coraz bardziej, a powtóre chodziło o to, żeby na noc zdążyć jeszcze do Szmeksu. Gdy tam dotarto szczęśliwie, niebawem zaczął padać deszcz, który lał przez całą noc. Wobec tego zaraz rano wyjechano do Kesmarku, a stamtąd do Zakopanego. „Wróciwszy do domu— opowiada ksiądz Stolarczyk — czułem, że dziwny mnie jakiś ogarnął niepokój; we dnie i w nocy przemyśliwałem, czy poprzestać na tem, co już widziałem, czy też jeszcze raz próbować szczęścia i pokusić się o wyjście na sam szczyt Gerlachu.

Po dłuższych argumentach pro et contra stanęło wreszcie na tem: koniecznie iść trzeba (i to bez przewodnika Spiżaka, na którego w żaden sposób zgodzić się nie mogłem), bo może już na przyszły rok, choćbym dożył, nie zdążyłbym do upragnionego celu; żal by mi zatem było, że mogłem czegoś dokonać, a nie dokonałem. Zresztą audaces fortuna iuuat. Właśnie rozpoczęła się prześliczna pogoda, co mi wielkiej dodało ochoty do przedsięwzięcia tej wycieczki. Tym razem wybierałem się sam jeden, ponieważ dr. Chałubiński z powodu reumatyzmu obawiał się dłuższych, a o tej porze już zimnych nocy, zaś księdza Roszka właśnie wtedy nie było w domu, czego odżałować nie mogłem, bo byłby chętnie ze mną poszedł, dzielić to przedsięwzięcie.

Wziąwszy tedy ze sobą najlepszych przewodników zakopiańskich, mianowicie Wojciecha Roja, Szymka Tatara, Wojciecha Kościelnego i Wojtka Gewonta, dnia 20 września rano wyruszył „Jegomość11 znaną drogą przez Waksmundzką popod Wysokę, gdzie dopiero w pobliżu szałasu naprzeciw Młynarza zatrzymano się na dłuższy odpoczynek. Stąd przez Polski Grzebień, na którego grzbiecie już o zmroku odpoczęto powtórnie, ruszono na dół do Felki, gdzie przy wyższym stawie, w gąszczu kosodrzewiny, ułożono się na nocleg pod gołem niebem, przy rozpalonym ogniu.

Nazajutrz skoro świt, nie już doliną Wielką na dół, jak za pierwszym razem, lecz wprost w górę podążono ku oknu Chałubińskiego, skąd Wojciech Roj puścił się naprzód na poszukiwanie drogi, Wojtek Gewont zaś miał polecenie, aby uważał na niego, którędy się przedziera. Za Gewontem szedł ksiądz pleban z resztą górali. W ten sposób zdołano wyjść

0006601 — 128 — tności, przewiewu powietrza, nadałyby serom inne własności od tych, które są poszuk
0006601 122 reckich, niźli ościenne Cesarskie granice; do osłonienia tych bowiem, prowincyje całe,
0006601 112 Jako zabytek i wspomnienie średnich wieków pozostały na Wschodzie stowarzyszenia
0006601 128 nę społeczną, czyli, jak się dziś mówić zwykło, hy-gienę. Był to bezwątpienia niepospol
0006601 114 próbę sanek, przeznaczonych do zabrania W balonie i zaprzągłszy się do nich, wiozę moją
0006601 64 stawowy1) lawiruje nad lasem trzciny, lub kania2) w wysokich szybuje regjonach, upatrują
0006601 — 126 czy pszenna lub innego rodzaju, jak np. sagowa. Zwykle bierze się na funt kwasu 40 fu
0006601 126 FRACTIO PANIS wej kielich a po prawej talerz z pięcioma chlebami. Tak samo na globusie
0006601 120 biciu procesjonalnie przy dźwiękach fletów do świątyni, o czym nam donosi Pauzanjasz
0006601 128 temu nie wzięła środków, powiększyło się wkrótce mnóstwo rozhukanych i każdy musiał prz
0006601 132 Boga, na seryo mam być więźniem, — zawołał Raul głosem, serce rozdzierającym. — Mój
0006601 *0* 42 -7-,,Z opacznego szczęścia swego, nie ma się żaden [trwożyć. Ale aby uszedł złego, t
0006601 125 sic quod ab eodem pondere ad utilitatem et meliorationem saepe dictae civitatis cen-sum
0006601 j 4    Zwierciadło bo nidb fcjnamntej nte naleje t me bwfowaltbf WujnMtfrw ł
0006601 Ch. ( 88 ) Ch. Jebuseów i t. (1. Jest mniemanie, i i Chanami żył i umarł w Palestynie,
0006601 Pa.    ( 94 )    Pa. sobie wybrał, uwalniając go z niewo
00066 ?5300ad93108670be74940904f43893 65 Adaptive Hierarchical Bayesian Kalman Filtering can then b