bne do olbrzymich kryształów siarczanu miedzi, pły~ wają sobie po środku zatoki, prawdziwej oazy o bardzo łagodnej temperaturze, pomimo śniegu prawie całkiem pokrywającego wybrzeża.

Słońce przygrzewa i swoim odblaskiem ozłaca ten czarodziejski obraz, w którym ptaki dorzucają wesołą nutę do ogólnej harmonii, wyrażając swą radość z życia.

O 9-ej rano stajemy na lądzie z nieukrywanem zadowoleniem. Andree, Ekholm i Strindberg wysiadają, zaopatrzeni w narzędzia. Ustawiają je i wyznaczają odchylenie magnetyczne. Z resztą nie przestali pracować od chwili wyruszenia na morze. Są to ludzie głębokiej nauki, gotowi zginąć na stanowisku, a nie chełpiący się swoją wiedzą.

Geologowie znaleźli tu szerokie pole do badań, a botanicy mogą dowoli szukać zdobyczy. Co prawda, o ile fauna jest urozmaiconą, o tyle flora jest skąpą i sprowadza się do kilku gatunków porostów, oraz mchów o ładnej zieloności, łyżczyc, łomikamieni (Saxifrages) karłowatych, których ładniutlde kwiatki fioletowe mile wzrok bawią.

Jedni wspinają się na góry i spuszczają z nich na „sky“, ulubionych łyżwach Skandynawców; inni polują z bronią, ofiarowaną wyprawie przez rusznikarzy szwedzkich. Ja pogrążam się w podziwianiu tej imponującej natury, staram się spożytkować mój skromny talent fotograficzny, przenosząc na klisze piękne widoki otaczające Virgo, który z oddali zeszedł do lilipucich rozmiarów.

Naszą kwaterę główną założyliśmy na ruinach obozowiska drużyny strzelców syberyjskich, którzy tu przebywali cały rok zeszły.

Znajdujemy dużo szczątków drzewa, wyrzuconych przez fale; wiele kości; jeden z majtków przyniósł ogromny kręg z wieloryba, a doktór wyrwał ząb trzonowy z niedźwiedziej szczęki, przeciw czemu właściciel jej nie mógł już protestować.

Sternik poszedł zbadać morze z wysokości góry. W stanie lodów niema zmiany od rana.

Do śniadania zeszliśmy się na Virgo o godzinie 2-ej. Andree łódką polował na foki, ale żadnej nie zabił. Po śniadaniu wróciliśmy na ląd i każdy oddal się zajęciu, odpowiadającemu jego upodobaniom. Niebo się odsłoniło i powstał wiatr wschodni, bardzo zimny i szczypiący. Łódka przy powrocie kołysała się silnie, a prąd zagonił na pełne morze wszystkie lody pływające po zatoce.

Godzina 11 wieczorem. W chwili gdy to piszę, promień słońca wpada przez okienko mojej kajuty, a wiatr dmie z ogromną siłą.

Sobota, 20 czerwca, godzina 4. rano. ■— Przyjemne obudzenie, u wejścia do zatoki Ice-Fjordu, na-wprost okrętu Baftsund, stojącego tu od wczoraj na kotwicy. Pogoda okropna, zimny i drobny deszczyk.

Podjeżdża do nas szalupa, która przywozi ko-respodenta dziennika Aftonbladet ze Sztokholmu, mającego nam towarzyszyć aż do Norskoarna.

Na łódce również przybywa mój przyjaciel, Vieil-lard, z depeszami dla mnie. Spędzamy z sobą dwie godziny z wielką radością, że się znów widzimy i że doczekałem się tak upragnionych wiadomości od swoich. Wkrótce następuje rozłączenie. Yieillard wraca

Image4961 r13 1 /Ąf 4 (52} 5 481 1 / 0,00024 .
0002401 drzemiących granitowych olbrzymów przemawia do nas, podnoszące serce i krzepiąc do trudów i
0002401 38 „Tuż się uszykowało wojsko i Król staną! na swoim miejscu. Zawołał król —„A jest rezyden
0002401 40 rego tłuszczu i innych przysmaków. Nad kotłem pochylona postać niewieścia, przypominając
0002401 44 pierw dokładnie ciepłotę jego ciała, ilość oddechów i następnie ostrzygał go do naga. Zw
0002401 23 Jako czwartą i ostatnią część arji głuszec wydaje całkiem odrębne od dotychczasowego śpi
0002401 - 42 ich chemicznego połączenia. Cukier i guma są tego dowodem, są one bowiem w składzie sw
0002401 46 Kiedy piec się ogrzewa polanami z twardego drzewa, węgiel drzewny, który z nich powstaje
0002401 F1LOZOFJA MICKIEWICZA 43 łach i pod postacią zapinek: Czciciele słońca, „idący w tropy Pana
0002401 34 zmarłego obywatela ziemskiego Michała Rogowskiego, przyczyni siedmiu z pomiędzy oskarżon
0002401 1 44 łość syna, którego on dawno nie widział, zrobiła mi przyjaciela w ojcu, którego nigdy
0002401 46 —    Tak, mój kuzynie — odrzekł zasmucony Raul — drogi nasz wuj nied
0002401 41 geebs Hass soli auch von der Stadt oder von dem Yogt der Stadt seyn Yorgeben. Auch
0002401 20 ten jeden, aby icli dziedziczny pan na tronie osiadł, inaczej się w niewolę pogańskich n
0002401 Ab.( 6 )Ab. zostawiwszy po sobie 30 synów i tyleż córek już zamężnych. Judic. Cap. 12. A BI